artykuł nr 1

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Kłomnice, dn. 2022-05-23

GP.OŚ-OŚ.6220.6.2021.2022

 

 

 

 

 

DECYZJA

O  ŚRODOWISKOWYCH  UWARUNKOWANIACH

 

 

 

Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t.j.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 81) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 t.j.),  na podstawie art. 10 oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 t.j.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora:

BIURO USŁUGOWO-PROJEKTOWE „WODOPROJEKT”

Joanna Soluch-Kocik, ul. Podleśna 58, 42-100 Kłobuck

 

orzekam

 

 

I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.:

 

budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kłomnice ul. Nieznanicka i Zdrowska na działkach o nr ewid. 445, 472, 473, 492/4, 492/1, 506 obręb Nieznanice, 2761/30, 51/2, 51/3, 51/4, 51/5, 52/2, 53/2, 81/1, 81/2 obręb Kłomnice.

 

II. Określić warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:

 

1. zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do środowiska wodno-gruntowego;

 

2. sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinien spełnić odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo);

 

3. stan techniczny środków transportu, sprzętu budowlanego stosowanego w fazie budowy należy na bieżąco monitorować w celu ograniczenia zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi;

 

4. w przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii;

 

5. należy stosować rozwiązania organizacyjne i techniczne mające na celu minimalizację emisji wtórnej pyłu z miejsc prowadzenia prac budowlanych i montażowych oraz środków transportu przewożących materiały pyliste, w szczególności poprzez:

a) zabezpieczenie materiałów sypkich, pylistych, stanowiących surowce do budowy oraz mas ziemnych i odpadów o takim samym charakterze, powstających podczas prac budowlanych, przed ich rozwiewaniem ( np. przykrywanie plandekami, zraszanie wodą – w przypadku mas ziemnych),

b) czyszczenie kół pojazdów przed wyjazdem z placu budowy na drogi publiczne.

 

III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji jako jej integralną część.

 

 

UZASADNIENIE

 

Inwestor tj. BIURO USŁUGOWO – PROJEKTOWE „WODOPROJEKT” mgr inż. Joanna Soluch – Kocik, ul. Podleśna 58, 42-100 Kłobuck, W dniu 10.11.2021r (data wpływu do tut. urzędu 15.11.2021r.) wystąpił do Urzędu Gminy w Kłomnicach z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kłomnice ul. Nieznanicka i Zdrowska na działkach o nr ewid. 445, 472, 473, 492/4, 492/1, 506 obręb Nieznanice, 2761/30, 51/2, 51/3, 51/4, 51/5, 52/2, 53/2, 81/1, 81/2 obręb Kłomnice.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji   o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t.j.), stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Kłomnice. W związku z tym, iż liczba stron postępowania przekracza 10 zastosowano przepisy art. 49 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, powiadamiając strony o wszczęciu postępowania Obwieszczeniem Wójta Gminy Kłomnice z dnia 22.11.2021r. Obwieszczenie zamieszczono na stronie internetowej oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Kłomnice, a także tablicy ogłoszeń w pobliżu miejsca realizacji inwestycji.

 

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 t.j.) z dniem 18.11.2021r. zostało wszczęte postepowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Działki, na których planowana jest przedmiotowa inwestycja, położone są na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zgodnie z uchwałą nr 129.XXII.2016 Rady Gminy Kłomnice z dnia 31 marca 2016r. zgodnie z wypisem i wyrysem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr GP.OŚ-B.6727.471.2021 wydanym dnia 17.11.2021r.

 

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej przez Panią mgr inż. Joannę Soluch-Kocik ustalono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane w § 3 ust. 1 pkt 81) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 t.j.), tj. sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem: przebudowy tych sieci metodą bezwykopową, sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych   w pasie drogowym i obszarze kolejowym, przyłączy do budynków.

Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.) jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

W związku z powyższym, w toku prowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na podstawie art. 64 ust 2, pkt 2 oraz art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r.   o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), Wójt Gminy Kłomnice w dniu 18.11.2021r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie oraz do  Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

- Opinią z dnia 25.11.2021r. (data wpływu 02.12.2021r.), znak: NS-NZ.9022.371.2021, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Częstochowie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

- Postanowieniem znak WOOŚ.4220.743.2021.JŻ.1 z dnia 10.12.2021r. (data wpływu 13.12.2021r.) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia warunków i wymagań w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu opinią z dnia 11.01.2021r. (data wpływu 11.01.2021r.) znak PO.ZZŚ.5.435.283.2021.KOg wyraził opinię  o planowanym przedsięwzięciu i nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia warunków i wymagań w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Stanowiska (opinie) organów opiniujących były zbieżne. Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska, kierując się kryteriami zawartymi w art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), oraz dokonując własnej oceny całości zebranego materiału Wójt Gminy Kłomnice odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

Zgodnie z przytoczoną regulacja prawną przeanalizowano:

1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem:

a) skala przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie,

- Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kłomnice, ul. Nieznanicka i ul. Zdrowska. W ramach inwestycji przewiduje się wykonanie kanałów kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o średnicy ? 200mm PCV o łącznej długości około 1000mb wraz z budową przyłączy kanalizacji sanitarnej na działki zabudowane budynkami mieszkalnymi z sięgaczami zakończonymi studniami rewizyjnymi lub zaślepionym w granicy działek niezabudowanych, a także wykonanie kanałów tłocznych o średnicy ? 90mm PE o łącznej długości około 360mb oraz zabudowę jednej przepompowni ścieków o średnicy ? 1500 mm z polimerobetonu zlokalizowanej w poboczu drogi na działce nr ewid. 492/1. Technologia inwestycji będzie oparta na robotach liniowych częściowo metodą wykopu otwartego oraz częściowo metodami bezwykopowymi. Teren przepompowni ścieków zostanie ogrodzony. Przewiduje się, że prace budowlane prowadzone będą wyłącznie w porze dnia. Zakres prac jak i stosowana technologia budowlana będą typowe i nie wnoszą zagrożeń dla środowiska i środowiska przebywania ludzi.

 

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia
w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań
z planowanym przedsięwzięciem,

- Na terenie, na którym planuje się realizacje przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie znajdują się przedsięwzięcia realizowane i zrealizowane lub planowane dla których wydano decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, których funkcjonowanie może prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym, przedsięwzięciem.

 

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody
i powierzchni ziemi,

- Budowa kanalizacji sanitarnej nie będzie oddziaływała negatywnie w fazie realizacji i eksploatacji na wody powierzchniowe i podziemne.

d) emisji i występowania innych uciążliwości,

- Na etapie realizacji będą miały miejsce emisje i uciążliwości typowe dla procesu budowy;  tj. nieznaczne emisje zanieczyszczeń do powietrza oraz hałasu powstałe w związku z pracą pojazdów, maszyn i urządzeń oraz powstawanie odpadów, których wpływ na środowisko,  z uwagi na rozmiar przedsięwzięcia (lokalnego) nie będzie znaczący. Prace budowlane będą prowadzone w porze dziennej, będą stosowane wyłącznie sprawne maszyny i urządzenia spełniające aktualne wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń i hałasu. Wytworzone odpady z rur tworzywowych tj. PE (kod 17 02 03), gruz i beton (kod 17 01 07), ziemia powstała z wykopu (kod 17 05 06). Wszystkie powstałe odpady będą magazynowane w wyznaczonym miejscu i przekazywane uprawnionym podmiotom.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia występować będą lokalne uciążliwości, związane z niezorganizowaną emisją zanieczyszczeń do powietrza. Głównym źródłem emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza będą procesy spalania paliw (benzyny, oleju napędowego) w silnikach samochodów ciężarowych   i pojazdów mechanicznych wykorzystywanych w pracach rozbiórkowych oraz budowlanych. Dodatkowo wystąpić może emisja pyłu w trakcie prowadzenia prac ziemnych.

Emisje substancji, energii do środowiska w fazie realizacji inwestycji mają charakter krótkotrwały i są one mało znaczące dla ogólnego stanu środowiska naturalnego. Podczas eksploatacji nie przewiduje się występowania trwałych emisji do środowiska mogących negatywnie wpływać na otaczające środowisko.

Wszystkie urządzenia będą pracować wyłącznie okresowo. Uciążliwość hałasu organiczny się jedynie do końca trwanie robót i jest przy tego typu pracach nieunikniona. Jej przestrzenny zasięg można oszacować na ok. 100 m od miejsca pracujących maszyn, który będzie ulegał przemieszczeniu wzdłuż przedsięwzięcia. Wszystkie oddziaływania są przejściowe, a ich rozmiar może zostać ograniczony przez zachowanie ostrożności oraz wykonywanie robót zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Hałas w trakcie budowy będą powodowały prace przygotowawcze oraz prace w trakcie budowy obejmujące dowóz i rozładunek materiałów budowlanych, hałas – krótkotrwały i okresowy. Roboty ziemne-koparki, koparko-ładowarki, samochody wyładowcze, zagęszczarki oraz prace montażowe.

Jedynym zagrożeniem dla środowiska jest możliwość wystąpienia awarii pojazdów lub maszyn na placu budowy i wyciek np. oleju lub paliwa. Aby zapobiec takiemu zdarzeniu, sprzęt i pojazdy winny być sprawne techniczne. Pojazdy po zakończeniu prac oraz w przypadku awarii zostaną pozostawione na terenie o szczelnej nawierzchni, uniemożliwiającej przedostanie się niebezpiecznych substancji do gruntu i wód podziemnych. W przypadku niekontrolowanego wycieku oleju/ paliwa do gruntu, zanieczyszczenia będą zebrane przy pomocy sorbentu.

 

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu,

- Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej występuje zawsze, dlatego podczas realizacji inwestycji należy przestrzegać zasad BHP oraz kontrolować stan sprzętu oraz maszyn budowlanych.   W normalnych warunkach eksploatacji sieci kanalizacyjnej nie ma ryzyka wystąpienia poważnej awarii przy zastosowaniu odpowiednich materiałów i technologii.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie,

- Proces realizacji przedsięwzięcia pociągnąć może za sobą powstawanie odpadów takich jak odpady z rur tworzywowych tj. PE (kod 17 02 03), gruz i beton (kod 17 01 07), ziemia powstała z wykopu (kod 17 05 06). Wszystkie powstałe odpady będą usuwane z miejsca inwestycji oraz przekazane odbiorcom odpadów. Nadmiar urobku z przekopów zostanie przekazany we wskazane miejsce w uzgodnieniu z Urzędem Gminy w Kłomnicach.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji;

- Na etapie realizacji przedsięwzięcia występować będą lokalne uciążliwości, związane z niezorganizowaną emisją zanieczyszczeń do powietrza. Wszystkie urządzenia będą pracować wyłącznie okresowo. Uciążliwość hałasu organiczny się jedynie do końca trwanie robót i jest przy tego typu pracach nieunikniona. Jej przestrzenny zasięg można oszacować na ok. 100 m od miejsca pracujących maszyn, który będzie ulegał przemieszczeniu wzdłuż przedsięwzięcia. Prace prowadzone będą w porze dziennej, by ograniczyć oddziaływanie hałasu na otoczenie. Wszystkie oddziaływania są przejściowe, a ich rozmiar może zostać ograniczony przez zachowanie ostrożności oraz wykonywanie robót zgodnie z obowiązującymi przepisami. Emisje substancji, energii do środowiska w fazie realizacji inwestycji mają charakter krótkotrwały i są one mało znaczące dla ogólnego stanu środowiska naturalnego. Podczas eksploatacji nie przewiduje się występowania trwałych emisji do środowiska mogących negatywnie wpływać na otaczające środowisko.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

 

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

- Na terenie inwestycji nie występują obszary wodno-błotne o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

 

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie,

- Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami wybrzeży i środowiskiem morskim.

 

c) obszary górskie lub leśne,

- Na analizowanym terenie nie znajdują się obszary górskie lub leśne.

 

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

- Teren inwestycji znajduje się w zlewni jednolitych części wód powierzchniowych, która należy do rejonu wodnego Warta. Jest to obszar JCWP PLRW600016181549 - Widzówka o powierzchni 33,74 km2. Kłomnice znajdują są w jednolitej części wód podziemnych o identyfikatorze UE PLGW600099. Według Państwowego Instytutu Geologicznego stan ilościowy, stan chemiczny oraz ogólna ocena stany JCWPd 99 oceniany jest jako dobry. Nie występuje ryzyko niespełnienia celów środowiskowych. Inwestycja nie będzie miała wpływu na stan Jednolitej Części Wód Powierzchniowych i Jednolitej Części Wód Podziemnych. Na terenie Gminy znajdują się niewielkie powierzchniowo zbiorniki wodne o charakterze przeciwpożarowym lub rekreacyjnym. Planowana inwestycja nie będzie miała żadnego wpływu na wody w rzekach.

 

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody,

- W bazie danych przestrzennych o zasobach przyrodniczych brak jest informacji o szczególnych wartościach obszaru planowanej inwestycji takich jak stanowiska chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt. Na analizowanym terenie nie występują obszary wodno-błotne, o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży. górskie, jeziora, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. W rejonie inwestycji nie zostały zinwentaryzowane żadne siedliska lub gatunki będące przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000. Najbliższe tereny Natura 2000 to Przełom Warty koło Mstowa zlokalizowany 11 km od planowanej inwestycji. Projektowana inwestycja nie będzie usytuowana na terenie objętym formami ochrony przyrody wymienionymi w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880)   i w przepisach do ustawy dotyczącej obszaru „NATURA 2000"

 

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,

- Na analizowanym terenie nie występują i nie przylegają do analizowanego terenu obszary na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

 

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

- Na obszarze objętym planowaną inwestycją i w jego sąsiedztwie brak jest elementów
o znaczeniu kulturowym historycznym lub archeologicznym.

 

h) gęstość zaludnienia,

- Teren charakteryzuje się zabudową mieszkaniową jednorodzinną, gospodarczą oraz usługową, a otoczenie stanowią pola uprawne oraz nieużytki.

 

i) obszary przylegające do jezior,

- Na obszarze objętym planowaną inwestycją i w zasięgu jej oddziaływania nie występują obszary jezior.

 

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej,

- Na analizowanym terenie nie występują i nie przylegają do analizowanego terenu uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

 

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe;

- Zgodnie z opinią Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich Zarząd Zlewni w Sieradzu z dnia 11.01.2022r., znak PO.ZZŚ.5.435.739.2021.AC oraz w związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit k ustawy ooś ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód Powierzchniowych (JCWPd) planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach JCWPd o kodzie PLGW600099, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w regionie wodnym Warty w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) Widzówka o kodzie PLRW600016181549. JCWP posiada status naturalnej części wód o złym stanie. Jest ona niemonitorowana  i jest określona jako „niezagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych.

  Mając na względzie charakter i skale oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

 

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:

 

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać,

- Z uwagi na rodzaj i skale przedsięwzięcia można jednoznacznie stwierdzić, że działania przewidziane w ramach inwestycji będą miały charakter lokalny o oddziaływaniu  na środowisko ograniczonym do najbliższego otoczenia projektowanej infrastruktury.

 

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,

- Ze względu na lokalny charakter przedsięwzięcia wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko w związku z tym dla opisywanej inwestycji nie wymagane jest przeprowadzanie procedury postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania,

- Informacje zawarte w przedłożonej dokumentacji pozwalają stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności i złożoności. Przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

 

d) prawdopodobieństwa oddziaływania,

- Informacje zawarte w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia wskazują na występowanie oddziaływań w fazie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływanie na środowisko będzie miało charakter lokalny.

 

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,

- Na etapie realizacji inwestycji, jego oddziaływanie na środowisko można scharakteryzować jako chwilowe, nieciągłe i o niewielkim natężeniu, mające miejsce jedynie wzdłuż trasy przedsięwzięcia.

 

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia -
w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań
z planowanym przedsięwzięciem,

- Informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia  stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

 

g) możliwości ograniczenia oddziaływania.

- Przy wyborze optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięcia wzięto pod uwagę następujące warianty:

1) Wariant wyjściowy (wariant zerowy - niepodejmowanie przedsięwzięcia). W chwili obecnej żadna z posesji nie posiada przykanalika sanitarnego. Ścieki odprowadzane są do zbiorników szczelnych. Większość z szamb wykonana jest z betonu i cechują się słabą szczelnością oraz małą odpornością   na czynniki zewnętrzne tj. nacisk, korozja, procesy glebowe. O opróżnianiu zbiorników decydują jego właściciele. Brak decyzji o skanalizowaniu (realizacja WARIANTU I) może powodować pogorszenie gospodarki wodno-ściekowej oraz pogorszenie ogólnego stanu środowiska.

2) Wariant proponowany. Wariant ten jest najkorzystniejszy, gwarantuje odprowadzanie ścieków z posesji oraz skierowanie ich do oczyszczalni ścieków. Sieć oraz przyłącza wykonane zostaną z szczelnych materiałów, co zapobiega infiltracji ścieków do gleby. Przyczyni się do kontroli gospodarki wodno-ściekowej, a zarazem poprawy warunków środowiska gruntowo-wodnego. Budowa kanalizacji oparte jest na technologiach uwzględniające wymogi ochrony środowiska. Proponowany wariant jest jedynym, możliwym rozwiązaniem, aby uporządkować gospodarkę ściekową na omawianym terenie.

 

Biorąc pod uwagę, przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę kryteriów planowanego przedsięwzięcia w zakresie, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t.j.), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie oraz Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich Zarząd Zlewni w Sieradzu, organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska. Jednocześnie uwzględniając fakt, że w toku prowadzonego postępowania odstąpiono od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, tutejszy organ, zgodnie  z art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t.j.), stwierdził w niniejszej decyzji brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji.

 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

 

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia,
    w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
    lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu   o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji
    o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy, o których mowa w art. 86 ww. ustawy.
  4. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
    Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Otrzymują:

 

1. BIURO USŁUGOWO-PROJEKTOWE „WODOPROJEKT”

2. a/a

 

Do wiadomości:

 

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, Plac Grunwaldzki 8-10, 40-127 Katowice
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Częstochowie, ul. Jasnogórska 15A, 42-200 Częstochowa
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu, Plac Wojewódzki 1, 98-200 Sieradz