artykuł nr 1

Uchwała nr 174/XXII/2013 Rady Gminy Kłomnice z dnia 15.03.2013

 

UCHWAŁA NR 174/XXII/2013
RADY GMINY KŁOMNICE
z dnia 15 marca 2013r
 
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kłomnice
 
Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591z późn.zm.)
 
Rada Gminy Kłomnice uchwala, co następuje:
 
 
§ 1. 1. 1 . Uchwała określa zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kłomnice. Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami odrębnymi oraz w innych sprawach uznanych za ważne dla Gminy.
 
2. Konsultacje polegają na rejestracji opinii, uwag i propozycji mieszkańców Gminy, co do sposobu
rozstrzygania spraw objętych konsultacjami.
 
3. Konsultacje mogą mieć charakter:
 
a) gminny, jeżeli przedmiot konsultacji dotyczy wszystkich mieszkańców Gminy,
b) lokalny, jeżeli przedmiot konsultacji dotyczy jedynie mieszkańców części Gminy, a w szczególności mieszkańców jednego sołectwa.
 
4. Uprawnionymi do wzięcia udziału w konsultacjach są mieszkańcy Gminy Kłomnice
 
§ 2. Konsultacje mogą być prowadzone w formie:
1) głosowania na zebraniu wiejskim,
2) ankiet ,
3) zgłaszania uwag w zakresie przedmiotu konsultacji,
4) sondaży internetowych.
 
§ 3. Konsultacje w formie głosowania na zebraniach odbywają się na następujących zasadach:
 
1) konsultacje odbywają się na zebraniach mieszkańców, a w sołectwach na zebraniach wiejskich, według zasad przewidzianych w statutach danej jednostki pomocniczej,
 
2) każdej osobie biorącej udział w konsultacjach przysługuje jeden głos,
 
3) swoje stanowisko dotyczące przedmiotu konsultacji można przedstawić poprzez oddanie głosu „za” lub „przeciw”,
 
4) zebranie wiejskie albo zebranie mieszkańców może postanowić o tajnym głosowaniu.
 
§ 4. Konsultacje w formie ankiety odbywają się w następujący sposób:
 
1) ankieta ma charakter anonimowy,
 
2) każda osoba biorąca udział w konsultacjach ma prawo do pobrania jednej ankiety zawierającej informacje objęte przedmiotem konsultacji i wypowiada się na ich temat wypełniając puste pola lub dokonując skreśleń lub zaznaczeń w określonych pozycjach
 
3) przed pobraniem ankiety osoba uprawniona do wzięcia udziału w konsultacjach wpisuje się na wyłożoną w punkcie konsultacyjnym listę osób biorących udział w konsultacjach, przedkładając dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
 
4) po zakończeniu konsultacji sporządza się protokół, który zawiera opis wyników.
 
§ 5. Przeprowadzenie konsultacji w formie zgłaszania uwag w zakresie jej przedmiotu odbywa się
w następujący sposób:
 
1) każda osoba biorąca udział w konsultacjach ma prawo zgłoszenia uwag do przedmiotu objętego konsultacjami,
 
2) uwagi można składać na piśmie w punkcie konsultacyjnym albo za pomocą formularza na stronie internetowej Urzędu Gminy Kłomnice,
 
3) jeżeli konsultacje odbywają się za pośrednictwem formularza na stronie internetowej dostęp do niego musi być skonstruowany w sposób uniemożliwiający ponowne głosowanie tej samej osoby,
 
4) przed zgłoszeniem uwag osoba uprawniona do wzięcia udziału w konsultacjach wpisuje się na wyłożoną w punkcie konsultacyjnym listę osób biorących udział w konsultacjach, przedkładając dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
 
5) jeżeli konsultacje są przeprowadzane za pomocą formularza na stronie internetowej osoba uczestnicząca w konsultacjach podaje miejscowość swojego zamieszkania.
 
 
§ 6. 1. O przeprowadzeniu konsultacji, ich sposobie oraz formie decyduje Wójt Gminy w drodze zarządzenia, z własnej inicjatywy, na wniosek mieszkańców Gminy ( w ilości przynajmniej 200 osób) lub na wniosek Radnych Gminy ( w ilości przynajmniej 5 osób).
 
2. Zarządzenie w sprawie konsultacji określa:
 
1) przedmiot konsultacji,
 
2) termin rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,
 
3) obszar, na którym przeprowadzone będą konsultacje,
 
4) formę przeprowadzenia konsultacji,
 
5) osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji społecznych.
 
3. Wniosek mieszkańców oraz radnych, o którym mowa w pkt 1 poza listą poparcia zawierającą imiona i nazwiska, adresy zamieszkania oraz podpisy wnioskodawców winien zawierać:
 
- określenie przedmiotu konsultacji oraz jego zasięgu,
- proponowaną formę konsultacji wraz z uzasadnieniem.
 
4. Wójt może powołać Komisję ds. konsultacji w składzie nie mniejszym  niż 3 osoby.
 
5. Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących udział w konsultacjach, jeżeli zostały przeprowadzone w sposób zgodny z niniejszą uchwałą.
 
6. Wyniki konsultacji nie są wiążące dla organów Gminy.
 
§ 7. Informacja o przeprowadzeniu konsultacji podlega ogłoszenia z co najmniej siedmiodniowym
wyprzedzeniem:
 
1) na tablicach informacyjnych i na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy,
 
2) w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze sołectw, które objęte są konsultacjami.
 
§ 8. 1. Z przeprowadzanych konsultacji sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:
 
1) datę konsultacji,
2) listę osób uczestniczących w konsultacjach,
3) zakres konsultacji,
4) przebieg konsultacji,
5) wyniki konsultacji,
6) podpisy osób przeprowadzających konsultacje.
 
 2. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach.
 
§ 9. 1. O wynikach konsultacji Wójt informuje mieszkańców:
 
1) na tablicach informacyjnych i na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy oraz na stronie na stronie internetowej Urzędu Gminy,
2) w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze sołectw, które objęte są konsultacjami.
 
2. Wyniki konsultacji Wójt przedstawia Radzie na najbliższej sesji Rady Gminy.
 
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kłomnice
 
§ 11.  Traci moc uchwała nr 160/XXI/2013 Rady Gminy Kłomnice z dnia 19 stycznia 2013r. w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Kłomnice .
 
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Śląskiego.