artykuł nr 1

Uchwała Nr 311/XXXIV/06 Rady Gminy Kłomnice z dnia 05.10.2006r.

UCHWAŁA NR 311/XXXIV/06
z dnia 05.X.2006r.

Rady Gminy Kłomnice

 

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku naterenie Gminy Kłomnice

 

 Napodstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 zpóźn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. outrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008)w związku z art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadachoraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), pozasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Kłomniceuchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice,zwany dalej regulaminem w następującej treści:

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1/ ustawie - należy przez to rozumieć ustawę zdnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu  czystościi porządku w gminach (Dz. U. z 1996r Nr 132 poz. 622 z póź. zm.)

2/ nieruchomości - rozumie się przez to definicjęopisaną art. 46 § 1 kodeksu cywilnego.

3/ właścicielachnieruchomości-rozumie się przez to definicję w znaczeniu Ustawy z dnia 13września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

4/ umowach - należy przez to rozumieć umowy,rozumiane zgodnie z treścią art. 6 ust. 1Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu porządku i czystości w gminach podpisane podmiotem uprawnionym przezwłaścicieli nieruchomości oraz najemców/właścicielilokali.

5/ Gminnym Planie Gospodarki Odpadami - należyrozumieć przez to dokument przyjęty  przezRadę Gminy Kłomnice Uchwałą Nr 228/XXIV/05 z dnia 14 czerwca 2005 roku.

6/ harmonogramie-należy przez to rozumieć harmonogramodbioru odpadów komunalnych naterenie Gminy Kłomnice.

7/ podmiotach uprawnionych - należy przez torozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymijednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez wójta ważne zezwolenia na prowadzeniedziałalności w zakresie:
 a) odbierania odpadówkomunalnych od właścicieli nieruchomości
 b) opróżniania zbiornikówbezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
 c) ochrony przed bezdomnymizwierzętami

8/ chowie zwierząt - rozumie się przez towszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskichbez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania

9/ zwierzętach domowych - należy rozumieć przezto definicję opisaną w Ustawie z dnia 21sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt

10/ zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to definicję opisaną wUstawie z dnia  20 sierpnia 1997 roku oorganizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

11/ zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć definicję opisaną wUstawie z dnia 21 sierpnia 1997 rokuo ochronie zwierząt 

 

 

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymaniaczystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 2.

Właściciel nieruchomości jestobowiązany utrzymywać w czystości sanitarnej i ogólnym porządku swoją posesjęjak również przyległy do niej chodnik.

 

§ 3.

Na terenie gminy, mając na uwadzezasady utrzymania czystości i porządku zabrania się:

- wylewania nieczystości ciekłych pozawyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

- indywidualnego opróżniania zbiornikówbezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.

§ 4.

Właściciele nieruchomościobowiązani są do segregowania i odrębnego gromadzenia odpadów we wskazanymprzez gminę zakresie.

Zobowiązuje się wszystkichwłaścicieli nieruchomości do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadówkomunalnych z zachowaniem następujących zasad dla poszczególnych grup odpadów:

a) odpady opakowaniowe tj. papier, tektura, tworzywasztuczne, szkło i metale: w zabudowie jednorodzinnej odbierane są w cyklumiesięcznym w workach dostarczanych przez podmiot uprawniony (zgodnie zharmonogramem), w zabudowie wielorodzinnej na bieżąco w specjalnych pojemnikachprzystosowanych do zbiórki wyselekcjonowanych odpadów opakowaniowych;

b) odpady wielkogabarytowe – odbierane są od mieszkańcówwsi w cyklu półrocznym, lub na bieżąco mogą być dostarczane indywidualnie przezwłaścicieli do punktów odbioru określonych przez uprawnioną firmę.

c) odpady z remontów – gromadzenie odpadów powstałych wwyniku prac związanych z bieżącym remontem lub modernizacją może odbywać się wspecjalnie przygotowanych przez prowadzącego remont, wydzielonych pojemnikach,dostarczonych przez podmiot uprawniony na indywidualne zgłoszenie. Dopuszczasię przekazywanie osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym nie będącymprzedsiębiorcami do wykorzystania na własne potrzeby, części odpadów z sektoraremontowo – budowlanego (głównie gruz ceglany i elementy betonowe), zgodnie zodrębnymi przepisami;

d) odpady niebezpieczne podlegają indywidualnemuzgłoszeniu, przy czym termin odbioru podlega indywidualnemu uzgodnieniu;

 

§ 5.

Obowiązekoczyszczania ze śniegu, lodu i sopli lodowych winien być realizowany przezodgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych i pojazdów ipodjecie działań mających na celu usunięcie lub co najmniej ograniczenieśliskości chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnikaniezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

§ 6.

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują siętereny lub obiekty służące do użytku publicznego, maja obowiązek ustawienia natych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania,w sposób niedopuszczający do ich przepełnienia.

2.  Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomościmuszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym wniniejszym regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzone do siecikanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikachbezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z innych przepisów, wszczególności z ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku. Prawo budowlane (tekstjednolity z 2003r. Nr 207 poz. 2016 z późn. zm.)

 

§ 7.

Mycie i naprawy pojazdówsamochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

a) Zabrania się mycia samochodów poza myjniami, w miejscachprzeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności:

- na chodnikach, ulicach, zieleńcach;

- na terenach leśnych;

- w pobliżu zbiorników wodnych, rzek i strumieni.

b) Mycie samochodów oraz doraźne naprawy i regulacje, pozamyjniami oraz warsztatami może odbywać się na prywatnych terenach, ścieki takienie mogą być bezpośrednio odprowadzone do zbiorników wodnych i ziemi.

 

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemnośćurządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenienieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tychurządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym porządkowym itechnicznym

 

§ 8.

Na terenie gminy Kłomniceobowiązuje selektywna zbiórka odpadów komunalnych. Odpady powinny być zbieranew sposób selektywny z uwzględnieniem odpadów: suchych i mokrych (tj.ulegających biodegradacji) opakowań z tworzyw sztucznych, opakowań z papieru,opakowań ze szkła i odpadów wielkogabarytowych, remontowych, niebezpiecznychoraz sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

 

§ 9.

Stałe odpady komunalne mogą byćgromadzone w niżej wymienionych urządzeniach:

- kubły;

- kontenery;

- worki.

§ 10.

1. Przy selektywnym gromadzeniu odpadów można korzystać zpojemników odpowiednio oznakowanych i pokolorowanych, ustawionych na tereniegminy.

2. Na terenie nieruchomości do segregacji odpadów należywykorzystywać worki foliowe, pojemniki i kontenery odpowiedniego koloru:

- białe – na szkło bezbarwne;

- zielone – na szkło kolorowe;

- żółte – na opakowania z tworzyw sztucznych;

- niebieskie – na papier i karton;

- różowe – na drobny złom (puszki)

 

§ 11.

Odpady niebezpieczne nie mogą byćgromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

§ 12.

1. Kosze na odpady, ustawione przy drogach publicznych,przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinnyodpowiadać następującym wymaganiom:

- rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpiecznei wygodne korzystanie z nich dla wszystkich użytkowników w/w terenów;

- ustawione w miejscach nie powodującychzagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich opróżnianieprzez firmę wywozową;

- rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególniew miejscach o dużym natężeniu ruchu i przebywania znacznej ilości osób;

- być estetyczne i zabezpieczone przedwysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;

2. Zabrania się składowania odpadów komunalnych z lokalihandlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych w koszach ulicznych.

 

§ 13.

Właściciel nieruchomości ma obowiązekutrzymywać pojemniki, worki i kosze na odpady w takim stanie sanitarnym itechnicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód ipowodowania zagrożeń dla środowiska i zdrowia użytkowników, a w szczególnościma obowiązek utrzymywania ich w czystości.

 

§ 14.

1. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawić wmiejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i pracowników firmywywozowej w taki sposób, aby nie powodowały nadmiernych uciążliwości.

2. Pojemniki i worki powinny być ustawiane na równejpowierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniemsię wody i błota. Miejsca ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jestobowiązany utrzymywać w czystości. W wyjątkowych sytuacjach np. osób w podeszłymwieku, niepełnosprawnych, zabudowy zlokalizowanej w dużej odległości od granicynieruchomości, ustawienie pojemników i worków powinno być uzgadniane odrębnie zfirmą wywozową.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio doustawiania koszy na odpady ustawionych przy drogach publicznych i przystankachkomunikacji zbiorowej.

4. Zarządzający drogą publiczną, znajdującą się naobszarze zabudowanym w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo oruchu drogowym (Dz.U. z 2005r. Nr 108 poz. 908, z późn. zm.) jest obowiązany doumieszczenia wzdłuż niej odpowiedniej do intensywności ruchu liczby koszyulicznych.

 

§ 15.

1. 1. Ustala się następujące minimalne pojemności pojemnikówna odpady komunalne, w jakie powinn  być wyposażona nieruchomość:

1/ 25 l– dla każdej z osób zamieszkałych na nieruchomości, jednak co najmniej jeden  pojemnik 120l na każdą nieruchomość;

2/ 10l – na każdą osobę zatrudnioną w biurach,urzędach, zakładach pracy, przychodniachi praktykach lekarskich, jednak co najmniej jeden pojemnik 120l, niezależnie od odpadów opakowaniowych iodpadów innych niż odpady komunalne,

3/ 25l – na każde miejsce dla konsumenta izatrudniona osobę, nie mniej jednak niż 120 l napunkt, dla restauracji, baru niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż odpady komunalne;

4/ 30l – naosobę zatrudnioną, nie mniej jednak niż 120l, dla sklepów i punktów  usługowych, niezależnie od odpadówopakowaniowych i odpadów innych niż odpady  komunalne.

2. W przypadku gdy nieruchomość składa się z lokali mieszkalnych i użytkowych pojemności określone w ust. 1 sumują się i powinny być zawarte odrębne umowy dotyczące usuwania odpadów.

 

§ 16.

Ustala sięnastępujące zasady rozmieszczania pojemników i worków na odpady komunalne nanieruchomościach:

1/  Na każdej nieruchomości zamieszkałej powiniensię znajdować pojemnik lub worek opojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkałych na terenie nieruchomości,liczby zatrudnionych osób w biurach, urzędach i zakładach pracy, przychodniach i praktykachlekarskich, sklepach i punktach usługowych, liczby konsumentów jaką mogą jednorazowo pomieścić restauracje,bary, łącznie z zatrudnionymi osobami i ustalonej odpowiednio, minimalnejpojemności.

2/ Dozwolone jest odstępstwo od zasadywymienionej w ust. 1 w przypadku, gdy właścicielnieruchomości zawarł umowę na usuwanie odpadów komunalnych i usuwa te odpady z częstotliwością większą niżraz w miesiącu. W przypadku takim pojemnikipowinny zapewnić możliwość gromadzenia odpadów nie powodującą ich przepełniania. Przypadek taki dotyczy wszczególności nieruchomości obejmujących  budynkiwielolokalowe, szkoły i przedszkola, biura i inne lokale służące przebywaniu większej liczby osób.

§ 17.

  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników i worków w czasie ustalonym w umowie na odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników i zebranie bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
  2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

 

Rozdział IV

Częstotliwość i sposób pozbywaniasię odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 18.

Częstotliwość pozbywania sięodpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1/ odpadykomunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości zgodnie z Harmonogramemodbioru odpadów komunalnych opracowanymprzez podmiot uprawniony, z którym zawarł umowę, ale z częstotliwością conajmniej raz na miesiąc;

2/ odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne musząbyć wystawione w terminie przewidzianymharmonogramem na terenie posesji w sąsiedztwie pasa drogowego lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celuw zabudowie wielorodzinnej – co najmniejdwa razy w roku wiosną i jesienią;

3/ odpady budowlane muszą być złożone wudostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach,w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystania znieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;

4/ Wywóz nieczystości z koszy ulicznychustawionych przy drogach publicznych powinien  odbywaćsię niezwłocznie po ich zapełnieniu;

5/ Wywóz odpadów stałych z urządzeńprzeznaczonych do ich gromadzenia znajdujących sięna terenie cmentarzy powinien odbywać się niezwłocznie po ich zapełnieniu.

6/ częstotliwość opróżniania z osadów ściekowychzbiorników oczyszczalni przydomowych  wynikaz ich instrukcji eksploatacji;

Rozdział V

Maksymalny poziom odpadów komunalnychulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadóworaz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane sąpodmioty uprawnione

 

§ 19.

System gospodarowania odpadamikomunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegającychbiodegradacji kierowanych do składowania:

 

1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowocałkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;

2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%;

3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%, wstosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995;

Obowiązek tenzrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów odmieszkańców nieruchomości.

§ 20.

Podmioty uprawnionezobowiązane są do zorganizowania selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Rozdział VI

Inne wymagania

 

§ 21.

1. Usuwanie wyrobów azbestowych z budynków ibudowli może być wykonywane tylko przez wyspecjalizowana firmę, posiadającązezwolenie odpowiedniego organu.

2. Przewóz odpadów wymienionych w ust. 1 możeodbywać się tylko wyspecjalizowanym transportem.

3. Unieszkodliwianie odpadów z azbestu możeodbywać się jedynie na specjalnych składowiskach.

4. Właściciele nieruchomości, posiadający naswoim terenie odpady w postaci zużytych opon zobowiązani są do przekazania ichwyspecjalizowanej firmie, posiadającej stosowne zezwolenie na odbiór tychodpadów.

5. Powstające na terenie gminy odpady medyczne iweterynaryjne powinny być odbierane przez wyspecjalizowane firmy zajmujące sięunieszkodliwianiem tego typu odpadów.

 

Rozdział VII

Obowiązki osób utrzymującychzwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwościądla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnegoużytku

 

§ 22.

Osoby utrzymujące zwierzętadomowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności,zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przedzanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą teżpełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

 

§ 23.

Do obowiązków właścicieliutrzymujących zwierzęta domowe należy:

1/ W odniesieniu do psów:

a) Wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanychza agresywne – w kaganiec,

b) prowadzenie psa na uwięzi i w nałożonymkagańcu,

c) swobodne poruszanie się psa na terenienieruchomości może mieć miejsce w sytuacji gdy:

- nieruchomośćjest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa,

- wejściena nieruchomość jest wyposażone w przycisk dzwonka lub domofonu,

- wejściena nieruchomość jest oznakowane tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

 

2/ W odniesieniu do wszystkich zwierzątdomowych:

a) sprawowanie stałego i skutecznego dozoru,

b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektówużyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt,takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osóbniewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników;

c) nie wprowadzanie zwierząt domowych na terenyplaców, gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz tereny objętezakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy;

d) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli,zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innychterenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach,jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te,umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogąbyć deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów;postanowienie to nie dotyczy osóbniewidomych , korzystających z psów przewodników.

e) Postanowienia pkt 2 dot. także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

 

Rozdział VIII

Wymagania odnośnie utrzymywaniazwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 24.

1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jestzabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych wmiejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

2. Na pozostałych terenach wyłączonych zprodukcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymiwarunkami:

a) ograniczenia wszelkiej uciążliwości hodowlidla środowiska w tym emisji będącej jej skutkiem do obszaru nieruchomości, naktórej jest prowadzona.

b) gromadzenia i usuwania nieczystości, którenie są obornikiem, gnojówka lub gnojowicą w sposób przewidziany dla ścieków,

c) lokowania płyt gnojowych do składowaniaobornika w odległości co najmniej 6m od granicy działki,

d) przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, wktórych prowadzony jest chów zwierząt, dwa razy do roku wiosna i jesienią,

e) ustawiania uli dla pszczół w odległości, conajmniej 10m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatującepszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział IX

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jejprzeprowadzania

§ 25.

Obowiązkowej deratyzacjipodlegają nieruchomości zajęte przez działalność handlową, gastronomiczną,oświatową i ochrony zdrowia co najmniej raz w roku w okresie wiosennym.

 

 

§ 26.

Termin przeprowadzeniaobowiązkowej deratyzacji podaje wójt gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomościpoprzez zarządzenie.

§ 27.

W przypadku wystąpieniapopulacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt gminy, w uzgodnieniuz Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegająceobowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jejprzeprowadzenia.

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

 

§ 28.

Wykonanie uchwały powierza sięwójtowi gminy.

 

§ 29.

Uchyla się uchwałę numer 296/XXXII/06z dnia 29.06.2006r. roku w sprawie utrzymania czystości i porządku na tereniegminy Kłomnice i traci moc uchwała numer 159/XXIX/97 z dnia 19 marca 1997 rokuw sprawie utrzymania czystości i porządku w gminie.

§ 30.

Uchwała wchodzi w życie wterminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.