artykuł nr 1

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Kłomnice, dn. 2021-06-24

GP.OŚ-OŚ.6220.4.2021  

 

 

 

 

 

DECYZJA

O  ŚRODOWISKOWYCH  UWARUNKOWANIACH

 

 

 

Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 t.j.),  na podstawie art. 10 oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 t.j.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora:

 

„AK-BUD” Konrad Galant, ul. Czecha 6/20, 42-224 Częstochowa

 

orzekam

 

 

  • Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
    dla przedsięwzięcia pn.:

 

Przebudowie drogi dojazdowej do pól-ulica Polna, w miejscowości Rzeki Małe, gmina Kłomnice, powiat Częstochowski.

 

  • Określić warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:

 

1. zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu;

 

2. w czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo – wodnego;

 

3. w przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii;

 

4. odpady niebezpieczne należy czasowo magazynować w szczelnych, zamykanych pojemnikach wykonanych z materiałów odpornych na działanie chemiczne magazynowanych odpadów, na utwardzonym podłożu w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo - wodne i przekazywać wyspecjalizowanym firmom posiadającym stosowne zezwolenia w celu ich dalszej utylizacji;

 

5. odpady inne niż niebezpieczne magazynować w pojemnikach, kontenerach lub luzem w sposób zorganizowany, selektywny w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne.

III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku nr 1  do niniejszej decyzji jako jej integralną część.

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

 

 

W dniu 08.03.2021r (data wpływu do tut. urzędu 12.03.2021r.) „AK-BUD” Konrad Galant, ul. Czecha 6/20, 42-224 Częstochowa, wystąpił do Urzędu Gminy w Kłomnicach z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi dojazdowej do pól-ulica Polna, w miejscowości Rzeki Małe, gmina Kłomnice, powiat Częstochowski.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Kłomnice.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 t.j.) z dniem 06.05.2021r. zostało wszczęte postepowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Działki, na których planowana jest przedmiotowa inwestycja, położone są na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zgodnie z uchwałą nr 129.XXII.2016 Rady Gminy Kłomnice z dnia 31 marca 2016r. oraz uchwałą nr 116/XIV/2019 Rady Gminy Kłomnice z dnia 28 listopada 2019r. zgodnie z wypisem i wyrysem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr GP.OŚ-B.6727.123.2021 wydanym dnia 25.03.2021r.

 

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej przez Pana Konrada Galant ustalono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane w § 3 ust. 1 pkt 62) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 t.j.), tj. drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.) jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

W związku z powyższym, w toku prowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na podstawie art. 64 ust 2, art. 64 ust. 1 pkt 1,2 i 4 oraz art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), Wójt Gminy Kłomnice w dniu 05.05.2021r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie oraz do  Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

- Opinią z dnia 18.05.2021r. (data wpływu 21.05.2021r.), znak: NS-NZ.9022.152.2021, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Częstochowie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

- Postanowieniem znak WOOŚ.4220.247.2021.JŻ.1 z dnia 31.05.2021r. (data wpływu 01.06.2021r.) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu pismem z dnia 18.06.2021r. (data wpływu 18.06.2021r.) znak PO.ZZŚ.5.435.283.2021.KOg wyraził opinię  o planowanym przedsięwzięciu i nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i wskazał na konieczność określenia warunków i wymagań w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Stanowiska (opinie) organów opiniujących były zbieżne. Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska, kierując się kryteriami zawartymi w art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), oraz dokonując własnej oceny całości zebranego materiału Wójt Gminy Kłomnice odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

 

Zgodnie z przytoczoną regulacja prawną przeanalizowano:

1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem:

a) skala przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie,

- Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi dojazdowej do pól-ulicy Polnej w miejscowości Rzeki Małe, gmina Kłomnice, powiat częstochowski. Długość projektowanego odcinka drogi wynosi ok 1079,53m. Planowana inwestycja zlokalizowana jest na działkach nr ewid. 84, 83, 82, 81, 80, 79, 1021, 1020, 1019, 75, 74/2, 74/1, 1261, 73, 72/1, 71, 70, 136, 1062, 1063, 1064, 137, 138, 139, 140, 932, 141, 142, 143, 144, 145/1, 145/2, 149, 150, 152, 1065, 1066, 153, 934, 156, 157, 159, 135, 69, 134, 133, 132, 131, 130, 129, 128, 127, 126, 125, 124, 1217, 122, 114, 1041, 105, 1050, 106, 471, 107, 637, 973, 108, 1032, 1033, 1034, 109, 110, 111, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 112, 113  obręb Rzeki Małe oraz działka nr ewid. 132 obręb Karczewice, powiat częstochowski. Teren przyległy do opracowywanego odcinka drogi jest terenem rolniczym z miejscami występującą zabudową mieszkalną. Opracowywany odcinek drogi gminnej - ulicy Polnej rozpoczyna się na granicy działki nr 106 obręb Rzeki Małe w ciągu ulicy Polnej, kończy się natomiast na granicy obrębów Rzeki Małe – Karczewice. Droga krajowa, ulica Polna ma status drogi publicznej i posiada klasę techniczną D – dojazdowa. W ramach inwestycji przewidziano budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej. Zadanie przewiduje regulację granic istniejącego pasa drogowego. Parametry projektowanego odcinka drogi – ulicy Polnej:

- długość jezdni bitumicznej około 1 079,53 m,

- szerokość jezdni około 5 m,

- odwodnienie realizowane będzie powierzchniowo w obrębia pasa drogowego.

W stanie istniejącym ulica Polna posiada nawierzchnie bitumiczną o szerokości od 4 do 5 m. Nawierzchnia ta jest mocno zdegradowana. W ciągu drogi brak chodników, ruch pieszych odbywa się jezdnią, pobocza ziemne, trawiaste. W ciągu ulicy Polnej  brak uzbrojenia, wodociąg występuje na pojedynczych odcinkach. Powierzchnie nawierzchni bitumicznej po zrealizowaniu przedsięwzięcia wynosi: ok 3037,82m2, powierzchnia pobocza ok. 1079,53m2. Grubość konstrukcji nawierzchni  nie przekroczy 0,5m. Planowane roboty przygotowawcze to roboty rozbiórkowe, czyli frezowanie istniejącej nawierzchni bitumicznej, rozbiórka istniejącej podbudowy, odwóz nadmiaru ziemi oraz odwóz gruzu z rozbiórek. Przewidziano realizację nawierzchni jezdni: warstwa ścieralna z betonu asfaltowego (AC 11S 50/70). Po zakończeniu prac plac zostanie uporządkowany. Zostanie zapewnione właściwe postępowanie z odpadami wytworzonymi w czasie budowy. Prace wykonywane będą w porze dziennej co zmniejszy uciążliwość związaną z drganiami, hałasem oraz wibracjami.

 

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia
w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań
z planowanym przedsięwzięciem,

- Na terenie, na którym planuje się realizacje przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie znajdują się przedsięwzięcia realizowane i zrealizowane lub planowane dla których wydano decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, których funkcjonowanie może prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym, przedsięwzięciem.

 

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody
i powierzchni ziemi,

- Na etapie eksploatacji inwestycji nie przewiduje się oddziaływań mogących powodować zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego i zmiany stosunków wodnych. Inwestycja w żaden sposób nie przyczyni się do pogorszenia stanu wód zarówno powierzchniowych jak i podziemnych. W związku z planowanym przedsięwzięciem nie będą wykorzystywane zasoby naturalne, w tym gleba, wody i powierzchnia ziemi.

 

d) emisji i występowania innych uciążliwości,

- W fazie realizacji (faza budowy) będą występowały wszystkie zjawiska towarzyszące robotom budowlanym przy wykonywaniu tego typu inwestycji.

W fazie budowy wystąpi przede wszystkim emisja wtórna pyłu związana z prowadzeniem robót ziemnych oraz emisji pyłu pochodzącego z prac związanych ze stosowaniem materiałów budowlanych, tj. piasku, cementu, wapna.

Kolejnymi etapami fazy będą prace montażowo-konstrukcyjne. Ze względu na krótkotrwały charakter prac związanych z budową obiektów, wpływ zanieczyszczeń na otoczenie będzie ograniczony.

Przyczyną niezorganizowanej emisji pyłu będzie również ruch pojazdów mechanicznych realizujących dostawy materiałów budowlanych, konstrukcyjnych i niezbędnego wyposażenia.

Środki transportu oraz samochody dostawcze biorące udział w fazie realizacji, wykorzystywane podczas budowy będą także dodatkowym źródłem zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania paliw, powodując emisję takich zanieczyszczeń jak: dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, pył PM10 i PM2,5, tlenek węgla, węglowodory alifatyczne oraz węglowodory aromatyczne (w tym benzo(a)piren), amoniak, benzen oraz metale ciężkie.

Biorąc pod uwagę zakres prac związanych z fazą realizacji, stwierdza się, iż oddziaływanie przedsięwzięcia na tym etapie nie będzie stanowiło istotnej uciążliwości dla powietrza oraz nie spowoduje znaczących zmian istniejącego tła zanieczyszczeń. Ze względu na lokalny charakter oddziaływań stwierdza się, że pod względem analizowanych zanieczyszczeń, prace budowlane w ramach realizacji inwestycji nie będą również stanowić zagrożenia dla życia i zdrowia okolicznych mieszkańców, czy też osób przebywających na terenie budowy.

Głównym źródłem hałasu podczas realizacji inwestycji będzie praca silników pojazdów transportujących materiały budowlane, praca silników urządzeń i maszyn budowlanych wykorzystywanych do prac ziemnych, prac konstrukcyjnych. Prace budowlane prowadzone będą jedynie w porze dziennej w godzinach od 6 do 22.

Zmiana klimatu akustycznego będzie jednak miała charakter czasowy (na czas prowadzenie robót), nie kumulujący się w środowisku i lokalizujący się wokół kupionego frontu robót. Inwestor powinien zadbać, by maszyny były techniczne sprawne, przez co hałas mechanizmów będzie zminimalizowany oraz nie powinien prowadzić robót w godzinach nocnych. Zakres prac jak i technologia budowlana są typowe i nie wnoszą zagrożeń do środowiska przyrodniczego oraz przebywania ludzi.

W fazie budowy powstawać będą odpady z robót ziemnych, układania nawierzchni jezdni, usuwania istniejących nawierzchni. Powstające odpady zaliczane są wg katalogu odpadów do grupy 17 – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury  drogowej,  zgodnie  z  §  2  Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  z  dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów. Powstające odpady będą w odpowiedni sposób  zagospodarowane  lub  poddane  utylizacji  (unieszkodliwieniu)  zgodnie  z  Ustawą  o odpadach.

Ilość i rodzaj zanieczyszczeń powstających w wyniku eksploatacji dróg warunkuje szereg czynników. Najważniejszymi są: natężenie ruchu i jego rodzaj oraz kategoria dróg, przy czym w największym stopniu ilość i rodzaj odprowadzanych z dróg zanieczyszczeń zależy od natężenia ruchu. W trakcie eksploatacji drogi nie przewiduje się powstawania znaczących ilości odpadów. Przewiduje się natomiast występowanie typowych odpadów komunalnych (makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale), które powstają w wyniku użytkowania dróg, w szczególności –  wyrzucania  śmieci z  przejeżdżających pojazdów.

W fazie realizacji nie przewiduje się znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne powodowane odprowadzaniem ścieków.

Nie przewiduje się powstawania ścieków na etapie realizacji, oprócz ścieków socjalno-bytowych.

Przewiduje się zastosowanie dla potrzeb pracowników przenośnych toalet typu TOI TOI, które będą odbierane po zapełnieniu przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Ilość ścieków będzie równa ilości pobieranej wody.

Odpady generowane w trakcie eksploatacji inwestycji będą selektywnie gromadzone w magazynowane w wyznaczonych miejscach w odpowiednio przystosowanych pojemnikach. Odpady magazynowane w sposób zabezpieczający środowisko naturalne, uniemożliwiający ich rozprzestrzenianie.

W przypadku odpadów generowanych w czasie prowadzonych prac modernizacyjnych, konserwacyjnych czy pielęgnacyjnych wykonawca prac będzie zobowiązany, jako wytwórca, do zagospodarowania wytworzonych przez siebie odpadów i przekazania ich odpowiednim podmiotom zgodnie z art. 27 obowiązującej ustawy o odpadach (Dz. U. 2013 Nr 0 poz. 21 ze zm.)

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu,

- Planowane przedsięwzięcie nie będzie związane z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej jak i budowlanej.

 

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie,

- W fazie budowy powstawać będą odpady z robót ziemnych, układania nawierzchni drogi, usuwania istniejących nawierzchni. Powstające odpady zaliczane są według katalogu odpadów do grupy 17 – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Nawierzchnia po rozebraniu przekazana zostanie do wtórnego wykorzystania do budowy dróg. Humus i ziemia jako  materiał naturalny nie zagrażający środowisku zostanie rozplantowany, a nadmiar wywieziony na miejsce wskazane przez Inwestora. Gruz z rozbiórek zjazdów zostanie wywieziony na wysypisko.

 

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji;

- Budowa drogi dojazdowej do pól powinna zmniejszyć oddziaływanie na środowisko oraz poprawić warunki życia ludzi. Planowane przedsięwzięcie będzie miało niewielki wpływ na środowisko w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Emisje w fazie budowy mają charakter punktowy (pojedyncze maszyny) i okresowy (czas trwania budowy). Występując lokalnie w miejscu budowy uciążliwość hałasu może być odczuwalna w strefie zabudowy mieszkalnej. Dlatego  prace budowlane w  pobliżu  zabudowy mieszkalnej  prowadzone będą tylko w porze dnia (od godziny 6.00  do godziny 22.00).

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

 

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

- Przedmiotowe przedsięwzięcie oraz tereny przylegające nie występują obszary wodo-błotne ani inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

 

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie,

- Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami wybrzeży i środowiskiem morskim.

 

c) obszary górskie lub leśne,

- Na analizowanym terenie nie znajdują się obszary górskie lub leśne.

 

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

- Gmina Kłomnice, w której zlokalizowana ma być inwestycja, jest w obrębie obszaru dorzecza Odry (region wodny Warty). Teren gminy znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych rzeki – europejski kod JCWP PLRW600017181389 o nazwie „Bystra”. Kontur gminy Kłomnice leży w zlewniach JCWP, która należy to Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu (RZGW). Obszar danego JCWP w gminie Kłomnice zajmuje 37,93 km2. Badania pod względem potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód zostały przeprowadzone w 2019 r. Inwestycja zlokalizowana w gminie Kłomnice znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPD) o europejskim kodzie PLGW600099.  Inwestycja w żaden sposób nie przyczyni się do pogorszenia stanu wód zarówno powierzchniowych jak i podziemnych.

 

 

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody,

- Na terenie inwestycji nie występują inwazyjne gatunki roślin. Na obszarze inwestycji nie ma istniejących szlaków migracji zwierząt, ponadto ich wykonanie nie jest konieczne. Inwestycja w żaden sposób nie będzie przyczyniała się do zabijania zwierząt na placu budowy oraz drogach dojazdowych, co więcej roboty przygotowawcze terenu będą odbywały się poza okresem lęgowym zwierząt oraz podczas poszczególnych etapów prac zachowana będzie szczególna ostrożność. Ukształtowanie terenu nie przewiduję tworzenia się zastoisk wodnych, co ogranicza tworzenie się siedlisk rozrodczych zwierząt. Przewiduje się weryfikację rzeczywistego zasiedlenia terenów inwestycyjnych przez płazy i gady na etapie rozpoczęcia prac, przegląd placu budowy w tym wykopów, rowów w poszukiwaniu uwięzionych zwierząt. Wykonane zostanie zabezpieczenie placu budowy w obszarze prac poza pasem drogowym przed dostępem płazów, gadów i ssaków, poprzez wykonanie ogrodzeń tymczasowych z siatki, w związku z tym zwierzęta te nie będą dostawały się na teren objęty inwestycją.

W otoczeniu analizowanego przedsięwzięcia, znajdują się następujące formy ochrony przyrody: Rezerwaty przyrody - Rezerwat Wielki Las– 10,93 km; - Jasień – 16,75 km

Parki krajobrazowe -Park Orlich Gniazd – otulina – 6,71 km; - Park Krajobrazowy Stawki – 7,95 km. Obszary chronionego krajobrazu - Piliczański Obszar Chronionego Krajobrazu – 11,52 km; - Doliny Widawki – 22,74 km

Najbliższe tereny Natura 2000 to Przełom Warty koło Mstowa – 11,5 km oraz Torfowisko Żytno – Ewina- 12,76 km

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,

- Na analizowanym terenie nie występują i nie przylegają do analizowanego terenu obszary na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

 

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

- Na obszarze objętym planowaną inwestycją i w jego sąsiedztwie brak jest elementów
o znaczeniu kulturowym historycznym lub archeologicznym. Teren na którym realizowana jest inwestycja jest terenem rolniczym z miejscami występującą zabudową mieszkalną.

 

h) gęstość zaludnienia,

- Tereny sąsiadujące z działkami, na których planowane jest przedmiotowe przedsięwzięcie to  tereny rolnicze z miejscami występującą zabudową mieszkalną.

 

i) obszary przylegające do jezior,

- Na obszarze objętym planowaną inwestycją i w zasięgu jej oddziaływania nie występują obszary jezior.

 

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej,

- Na analizowanym terenie nie występują i nie przylegają do analizowanego terenu uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

 

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe;

- Zgodnie z opinią Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich Zarząd Zlewni w Sieradzu z dnia 18.06.2021r., znak PO.ZZŚ.5.435.283.2021.KOg przedsięwzięcie znajduje się w granicach JCWPd o kodzie PLGW600099, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzania ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w regionie wodnym Warty, w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) Bystra o kodzie PLRW600017181389. JCWP posiada status naturalnej części wód o złym stanie. Jest ona niemonitorowana i jest określona jako „zagrożona" nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla omawianej JCWP przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego ze względu na brak możliwości technicznych. W programie działań zaplanowano m.in. działania podstawowe obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2021.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

 

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:

 

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać,

- Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia zamknie się w granicach działek, na których omawiane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane, czyli będzie miało charakter lokalny.

 

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,

- Ze względu na charakterystykę i lokalizacje przedsięwzięcia oraz przewidywany stopień oddziaływania na środowisko należy wykluczyć możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania,

- Informacje zawarte w przedłożonej dokumentacji pozwalają stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności i złożoności. Przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

 

d) prawdopodobieństwa oddziaływania,

- Informacje zawarte w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia wskazują na występowanie oddziaływań w fazie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływanie na środowisko będzie miało charakter lokalny.

 

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,

- Oddziaływanie powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter lokalny uciążliwości związane z emisją zanieczyszczeń do powietrza, pochodzące z maszyn budowlanych i środków transportu oraz z uciążliwością akustyczną, powodowaną eksploatacją tych maszyn przy wykonywaniu robót i transporcie materiałów budowlanych.

Planowane przedsięwzięcie będzie miało niewielki wpływ na środowisko w jego bezpośrednim sąsiedztwie.  Niekorzystne  oddziaływania,  jakie  mogą  wystąpić  zarówno w okresie realizacji przedsięwzięcia, jak i późniejszej eksploatacji to hałas, zanieczyszczenia powstające  w  związku  z  pracą  maszyn  (faza  budowy) i  zanieczyszczenia  związane z eksploatacją drogi (ruch pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych). Emisje w fazie budowy mają charakter punktowy (pojedyncze maszyny) i okresowy (czas trwania budowy). Występując lokalnie w miejscu budowy uciążliwość hałasu może być odczuwalna w strefie zabudowy mieszkalnej.  Dlatego  prace budowlane w  pobliżu  zabudowy mieszkalnej  należy prowadzić  tylko w porze dnia (od godziny 6.00  do godziny 22.00). Zmiana klimatu akustycznego będzie jednak miała charakter czasowy (na czas prowadzenie robót), nie kumulujący się w środowisku i lokalizujący się wokół kupionego frontu robót. W fazie budowy wystąpi przede wszystkim emisja wtórna pyłu związana z prowadzeniem robót ziemnych oraz emisji pyłu pochodzącego z prac związanych ze stosowaniem materiałów budowlanych, tj. piasku, cementu, wapna. Ze względu na krótkotrwały charakter prac związanych z budową obiektów, wpływ zanieczyszczeń na otoczenie będzie ograniczony.

 

 

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia -
w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań
z planowanym przedsięwzięciem,

- Informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia  stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

 

g) możliwości ograniczenia oddziaływania.

- Przedmiotowe przedsięwzięcie dotyczy przebudowy istniejącej drogi, w związku z czym nie przewiduje się wariantowania przedsięwzięcia. Ewentualnym wariantem jest wariant zero czyli nie podejmowanie inwestycji w tym zakresie, co prowadzi do pogarszania się stanu istniejącego. Na etapie eksploatacji inwestycji nie przewiduje się oddziaływań mogących powodować zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego i zmiany stosunków wodnych. Nie przewiduje się także przekroczenia dopuszczalnych stężeń szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy oraz zwiększenia emisji hałasu

 

Biorąc pod uwagę, przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę kryteriów planowanego przedsięwzięcia   w zakresie, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 t.j.), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie oraz Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska. Jednocześnie uwzględniając fakt, że w toku prowadzonego postępowania odstąpiono od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, tutejszy organ, zgodnie z art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.), stwierdził w niniejszej decyzji brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji.

 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

  1. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 t.j.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Złożenie wniosku o którym mowa w pkt 1, może nastąpić w terminie 10 lat od dnia,
    w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
    lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu o którym mowa w pkt 1 od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji
    o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy, o których mowa w art. 86 ww. ustawy.
  4. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
  5. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
    Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

 

1. AK-BUD” Konrad Galant.

2. a/a

 

Do wiadomości:

 

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, Plac Grunwaldzki 8-10, 40-127 Katowice
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Częstochowie, ul. Jasnogórska 15A, 42-200 Częstochowa
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu, Plac Wojewódzki 1, 98-200 Sieradz