artykuł nr 1

Uchwała Nr 162/XIX/2020 Rady Gminy Kłomnice z dnia 27.05.2020

Uchwała Nr 162/XIX/2020
Rady Gminy Kłomnice

z dnia 27 maja 2020 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713), art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie, a także po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.) oraz po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kłomnice

Rada Gminy Kłomnice uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice, zwany dalej „Regulaminem”, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała Nr 274.XXXVII.2017 Rady Gminy Kłomnice z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kłomnice.

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r.

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Kłomnice


Bartłomiej Żurek

 

Załącznik do uchwały Nr 162/XIX/2020
Rady Gminy Kłomnice
z dnia 27 maja 2020 r.

REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KŁOMNICE

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Kłomnice;

2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 z późn. zm.);

3) ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 797);

4) ustawie o ochronie zwierząt – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 638);

5) nieruchomości – należy przez to rozumieć nieruchomości, o których mowa w art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145);

6) właścicielu nieruchomości – należyprzez to rozumieć właściciela nieruchomości, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy;

7) odpadach komunalnych – należyprzez to rozumieć odpady, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach;

8) bioodpadach – należy przez to rozumieć odpady, o których mowa w art. 3 ust.1 pkt 1 ustawy o odpadach;

9) gospodarowaniu odpadami – należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpadach;

10) gospodarce odpadami – należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o odpadach;

11) nieczystościach ciekłych – należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

12) zbiornikach bezodpływowych – należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 
pkt 5 ustawy;

13) zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta, o których mowa w art. 4 ust. 17  ustawy o ochronie zwierząt;

14) zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2132);

15) uprawnionym przedsiębiorcy – rozumie się przez to podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzonego przez Wójta Gminy Kłomnice lub podmiot posiadający zezwolenie Wójta Gminy Kłomnice na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

16) Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych – należy przez to rozumieć punkt, o którym mowa w art. 3 ust 2 pkt 6 ustawy.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz na terenach służących do użytku publicznego

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości na terenie gminy Kłomnice zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru na zasadach określonych Regulaminem następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) papieru,

2) metali,

3) tworzyw sztucznych,

4) odpadów opakowaniowych wielomateriałowych,

5) bioodpadów,

6) szkła,

7) popiołu z palenisk,

8) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

9) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

2. Mieszkańcy gminy zobowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych i przekazywania do Punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) wymienionych w § 3 ust. 1,

2) przeterminowanych leków i chemikaliów,

3) odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,

4) odpadów niebezpiecznych,

5) zużytych baterii i akumulatorów,

6) zużytych opon,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8) odpadów tekstyliów i odzieży.

3. Inne niż wymienione w ust. 1 i ust. 2 odpady komunalne należy zbierać jako pozostałe odpady komunalne zwane dalej niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia poszczególnych frakcji odpadów segregowanych w przeznaczonych do tego celu oznakowanych pojemnikach i workach.

5. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przekazywania odpadów wymienionych w ust. 2 do Punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (zlokalizowanego na terenie oczyszczalni ścieków w miejscowości Kłomnice, przy ul. Częstochowskiej 177) lub pozbycia się w inny sposób określony w Regulaminie.

6. Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości i przygotować do ich pozbycia w terminach określonych w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych lub samodzielnie dostarczyć meble i inne odpady wielkogabarytowe do Punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 4. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny służące do użytku publicznego, są zobowiązani do wyposażenia tych terenów w pojemniki na odpady, zgodnie z Regulaminem.

§ 5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, położonych wzdłuż nieruchomości, stanowiących wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości, na których nie jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych, niezwłocznie, tj. w dniu wystąpienia zanieczyszczenia w sposób niestwarzający zagrożeń, ani utrudnień dla ruchu pieszych i pojazdów.

§ 6. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami oraz ich naprawa poza warsztatami naprawczymi mogą być dokonywane na terenie nieruchomości pod następującymi warunkami:

1) mycie odbywać się będzie na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego, na utwardzonej powierzchni, a powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w zbiorniku bezodpływowym, w sposób umożliwiający ich usunięcie, zgodnie z przepisami ustawy, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, ziemi lub cieków i zbiorników wodnych,

2) zezwala się na dokonywanie napraw pojazdów samochodowych wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych przez właściciela nieruchomości, pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia wody lub gleby, a sposób postępowania z odpadami powstającymi w wyniku naprawy będzie zgodny z odpowiednimi przepisami szczególnymi.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia pojemników
i worków, a także warunki utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7. 1. Określa się rodzaje i minimalne wielkości pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych.

2. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych powinny posiadać deklaracje zgodności wystawioną przez producenta lub spełniać wymagania Polskich Norm.

3. Na terenie gminy odpady komunalne powinno zbierać się w:

1) koszach ulicznych o pojemności co najmniej 25 l,

2) koszach ustawianych w miejscach publicznych o pojemności co najmniej 25 l,

3) pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne o pojemności co najmniej 120 l, oznaczonych napisem „Odpady Zmieszane”,

4) pojemnikach na zbierane odpady obejmujące popioły z palenisk o pojemności co najmniej 120 l, oznaczonych napisem „Popiół”,

5) workach o pojemności co najmniej 120 l w kolorze żółtym, oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne” na zbierane łącznie odpady z metali, tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

6) workach o pojemności co najmniej 120 l w kolorze niebieskim, oznaczonych napisem „Papier” na zbieranie odpadów z papieru,

7) pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l w kolorze zielonym, oznaczonych napisem „Szkło”, na zbieranie odpadów ze szkła (białego i kolorowego),

8) workach o pojemności co najmniej 120 l w kolorze brązowym, oznaczonych napisem „Bio”, na bioodpady.

4. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach, uwzględniając następujące normy:

1) dla nieruchomości, na której zamieszkuje od 1 do 3 osób jeden pojemnik o pojemności co najmniej 120l,

2) dla nieruchomości, na której zamieszkuje od 4 do 6 osób jeden pojemnik o pojemności co najmniej 240 l,

3) dla nieruchomości, na której zamieszkuje powyżej 6 osób jeden pojemnik o pojemności co najmniej 360 l lub więcej pojemników o łącznej pojemności co najmniej 360l,

4) dla nieruchomości, na której znajdują się budynki użyteczności publicznej, poza  wymienionymi niżej, nie mniej niż 5 l na każdego pracownika, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

5) dla szkół wszelkiego typu – nie mniej niż 3 l na każdego ucznia i pracownika, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

6) dla żłobków i przedszkoli – nie mniej niż 3 l na każde dziecko i pracownika, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

7) dla lokali handlowych – nie mniej niż 30 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu handlowego, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

8) dla lokali gastronomicznych – nie mniej niż 10 l na 1 miejsce konsumpcyjne, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

9) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – nie mniej jednak niż jeden pojemnik
o pojemności 120 l,

10) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych – 10 l na każdych 10 pracowników, nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,

11) dla cmentarzy – nie mniej niż pojemnik 1100 l.

5. Odpady komunalne segregowane należy gromadzić w pojemnikach lub workach uwzględniając następujące normy:

1) dla nieruchomości, na której zamieszkuje od 1 do 3 osób:

a) worek o pojemności co najmniej 120 l na zbierane łącznie odpady obejmujące następujące frakcje: metale, tworzywa sztuczne i odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

b) worek o pojemności co najmniej 120 l na papier,

c) pojemnik o pojemności co najmniej 120 l na popiół z palenisk,

d) pojemnik o pojemności co najmniej 120 l na szkło,

e) worek o pojemności co najmniej 120 l na bioodpady;

2) dla nieruchomości, na której zamieszkuje od 4 do 6 osób:

a) worki o łącznej pojemności co najmniej 240 l na zbierane łącznie odpady obejmujące następujące frakcje: metale, tworzywa sztuczne i odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

b) worek o pojemności co najmniej 120 l na papier,

c) pojemnik o pojemności co najmniej 120 l na popiół z palenisk,

d) pojemnik o pojemności co najmniej 120 l na szkło,

e) worek o pojemności co najmniej 120 l na bioodpady;

3) dla nieruchomości, na której zamieszkuje powyżej 6 osób:

a) worki o łącznej pojemności co najmniej 360 l na zbierane łącznie odpady obejmujące następujące frakcje: metale, tworzywa sztuczne i odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

b) worki o pojemności co najmniej 240 l na papier,

c) pojemnik o pojemności co najmniej 120 l na popiół z palenisk,

d) pojemnik lub pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 240 l na szkło,

e) worki o łącznej pojemności co najmniej 240 l na bioodpady.

§ 8. Pojemniki winny być ustawione w granicach nieruchomości z zachowaniem warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1065), na równej nawierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.

§ 9. 1. Prowadzący działalność gospodarczą, handlowo-usługową są zobowiązani ustawić w miejscach publicznie dostępnych, w szczególności przed sklepami, punktami usługowo-handlowymi, gastronomicznymi, kosze na odpady komunalne o pojemności nie mniejszej niż 25 l, przeznaczone dla klientów w ilości zapewniającej czystość i porządek w sąsiedztwie prowadzonej działalności handlowo usługowej.

2. Właściciele nieruchomości lub przedsiębiorcy użytkujący tereny komunikacji publicznej zobowiązani są wyposażyć miejsca publiczne, takie jak w szczególności drogi publiczne, ciągi pieszo-jezdne, przystanki komunikacji, parki w zamocowane na stałe kosze uliczne o minimalnej pojemności 25 l w miarę potrzeb, zgodnie z następującymi zasadami:

1) na chodnikach kosze należy ustawiać w odległości nie większej niż 500 m od siebie,

2) na przystankach komunikacji publicznej kosze należy lokalizować przy wiatach przystankowych a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,

3) obowiązek ustawienia koszy ulicznych na drogach publicznych dotyczy wyłącznie terenów zabudowanych.

§ 10. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania:

1) pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:

a) umieszczanie w pojemnikach określonego koloru lub oznaczonych napisami wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,

b) poddawanie pojemników myciu i dezynfekcji, nie rzadziej niż raz na rok,

c) domykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostaniem się do ich wnętrza wód opadowych,

d) niedopuszczenie do przeciążenia, zalania, zalodzenia, uszkodzenia pojemników, wsypywania gorącego popiołu i zalewania popiołu wodą;

2) w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów obejmującym zapewnienie, aby miejsca te wolne były od odcieków, odpadów zalegających na posadzce luzem lub w workach nieprzeznaczonych do gromadzenia odpadów, albo w innym miejscu poza pojemnikami, workami poprzez:

a) usuwanie odpadów leżących wokół pojemników, worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,

b) zapewnienie swobodnego dostępu do każdego pojemnika, worka,

c) wykluczenie możliwości ugrzęźnięcia pojemników, worków w błocie, śniegu.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Zabrania się bezpośredniego wprowadzania ścieków do wód i do ziemi.

3. Z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, na terenie Gminy Kłomnice właściciele nieruchomości są zobowiązani do usuwania tych odpadów we własnym zakresie i na własny koszt przekazania ich uprawnionym podmiotom.

4. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do okazywania upoważnionym przez Wójta Gminy Kłomnice osobom umów zawartych z uprawnionym podmiotem odbierającym od nich odpady oraz dowodów uiszczania opłat.

5. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, pozbywają się z terenu nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w sposób obejmujący gromadzenie odpadów w pojemnikach opisanych w Rozdziale 3 niniejszego Regulaminu i przekazanie ich podmiotowi odbierającemu odpady komunalne, z którym Gmina ma podpisaną umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych lub na odbieranie odpadów komunalnych.

§ 12. 1. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy usuwać z nieruchomości z częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,

2) z nieruchomości zamieszkałych z budynków wielolokalowych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,

3) z nieruchomości niezamieszkałych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca.

2. Odpady komunalne pochodzące z selektywnej zbiórki, obejmującej zbierane łącznie odpady obejmujące następujące frakcje: metale, tworzywa sztuczne i odpady opakowaniowe wielomateriałowe, należy usuwać z następującą częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na miesiąc,

2) z nieruchomości zamieszkałych z budynków wielolokalowych – raz na miesiąc,

3) z nieruchomości niezamieszkałych – nie rzadziej niż raz na miesiąc,

4) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

3. Odpady komunalne pochodzące z selektywnej zbiórki obejmującej papier należy usuwać z następującą częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na miesiąc,

2) z nieruchomości zamieszkałych z budynków wielolokalowych – raz na miesiąc,

3) z nieruchomości niezamieszkałych – nie rzadziej niż raz na miesiąc,

4) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

4. Odpady komunalne pochodzące z selektywnej zbiórki obejmującej szkło należy usuwać z następującą częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na dwa miesiące,

2) z nieruchomości zamieszkałych z budynków wielolokalowych – raz na dwa miesiące,

3) z nieruchomości niezamieszkałych – nie rzadziej niż raz na dwa miesiące,

4) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

5. Bioodpady należy usuwać z nieruchomości z częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,

2) z nieruchomości zamieszkałych z budynków wielolokalowych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,

3) z nieruchomości niezamieszkałych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,

4) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

6. Odpady komunalne pochodzące z selektywnej zbiórki obejmującej popiół z palenisk należy usuwać zgodnie z następującą częstotliwością:

1) z nieruchomości zamieszkałych z budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz z budynków wielolokalowych:

a) w miesiącach styczeń, luty, marzec, kwiecień danego roku – raz na miesiąc,

b) w miesiącach maj, czerwiec danego roku – raz w miesiącu czerwcu,

c) w miesiącach lipiec, sierpień, wrzesień danego roku – raz w miesiącu wrześniu,

d) w miesiącach październik, listopad, grudzień – raz na miesiąc;

2) z nieruchomości niezamieszkałych – nie rzadziej niż raz na miesiąc,

3) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

7. Odpady komunalne obejmujące meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy usuwać z następującą częstotliwością:

1) z budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz z budynków wielolokalowych – dwa razy w roku w ramach odbioru odpadów sprzed posesji,

2) z nieruchomości niezamieszkałych – nie rzadziej niż 2 razy w roku,

3) z punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych – według potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

8. Odpady komunalne obejmujące odpady niebezpieczne, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe, odpady tekstyliów i odzieży, należy usuwać niezwłocznie po wytworzeniu, jednak nie rzadziej niż raz  na kwartał.

9. Odpady komunalne obejmujące odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki należy usuwać niezwłocznie po wytworzeniu, jednak nie rzadziej niż raz  miesiącu.

10. Odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego należy usuwać z następującą częstotliwością:

1) z koszy ulicznych – co najmniej raz na tydzień, nie dopuszczając do ich przepełnienia, w razie konieczności należy zwiększyć częstotliwość usuwania odpadów,

2) z koszy ustawionych w miejscach publicznych – co najmniej raz na tydzień, nie dopuszczając do ich przepełnienia, w razie konieczności należy zwiększyć częstotliwość usuwania odpadów,

3) z koszy ustawionych na cmentarzach – nie rzadziej niż raz na miesiąc,  nie dopuszczając do ich przepełnienia, w razie konieczności należy zwiększyć częstotliwość usuwania odpadów.

11. Przeterminowane leki można oddać do aptek poprzez umieszczenie tychże odpadów w specjalnie oznaczonych pojemnikach. Adresy aptek przyjmujących przeterminowane leki znajdują się na stronie internetowej Urzędu Gminy Kłomnice.

12. Zużyte baterie można oddać poprzez umieszczenie ich w specjalnie oznaczonych do tego rodzaju odpadów pojemnikach znajdujących się w punktach sprzedaży, placówkach oświatowych oraz w Urzędzie Gminy Kłomnice.

13. Odzież i tekstylia można oddać poprzez umieszczenie ich w specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach znajdujących się na terenie gminy. Dopuszcza się też przekazywanie odzieży i tekstyliów podmiotom lub organizacjom humanitarnym prowadzącym na terenie gminy zorganizowane zbiórki.

§ 13. 1. Bioodpady stanowiące odpady komunalne mogą być zagospodarowane w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi.

2. Określa się zasady prawidłowego postępowania z bioodpadami stanowiącymi odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi:

1) kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne prowadzi się:

a) w kompostownikach zapewniających cyrkulację powietrza, odpowiednią wilgotność oraz odpływ wody,

b) w formie pryzmy, gdzie materiał biodegradowalny układa się warstwowo;

2) kompostowania bioodpadów, stanowiących odpady komunalne, nie prowadzi się w dołach lub zbiornikach betonowych ograniczających dostęp powietrza;

3) pryzmy bądź kompostownik powinny być zlokalizowane w miejscach osłoniętych od wiatru i zacienionych, co zapewnia mniejszą utratę wilgotności kompostu (w okresie upałów wskazane jest nawadnianie w celu utrzymania odpowiedniej wilgotności);

4) pryzma lub materiał w kompostowniku powinny być ułożono warstwowo, na dole powinna być warstwa podtrzymująca i zapewniająca przewietrzenie, np.: połamane gałęzie, następnie warstwa materiału, którego zadaniem będzie pochłanianie wody z cenną zawartością substancji mineralnych wymywanych z górnych warstw (torf, słoma lub już rozłożony kompost), następnie należy układać kolejne warstwy  odpadów organicznych, które nie powinny być zbyt grube ani zbite, natomiast powinny być przekładane niewielkimi warstwami ziemi ogrodowej lub torfu (najlepiej, aby kolejne warstwy pryzmy miały urozmaicony skład z różnych odpadów organicznych);

5) kilka razy w roku pryzma powinna być przerabiana, tzn.: warstwy kompostowanego materiału powinny być przełożone w taki sposób, aby wierzchnie warstwy znalazły się w jej wnętrzu;

6) materiał uzyskany z prowadzonego kompostownika powinien być wykorzystywany dla własnych potrzeb lub przekazywany do podmiotu uprawnionego;

7) bioodpady, w tym zarówno odpady zielone, jak i kuchenne, np. resztki z warzyw i owoców (np. obierki z ziemniaków), fusy z kawy i herbaty, potłuczone skorupki jaj, łupiny orzechów i ziaren, resztki roślin domowych i ogrodowych, niezanieczyszczone trociny, skoszoną trawę, liście, kwiatki, powinno się w pierwszej kolejności poddać kompostowaniu na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi na której powstały. Nie należy kompostować resztek roślinnych porażonych groźnymi chorobami, takimi jak kiła kapusty, wirusy czy zaraza ziemniaka;

8) lokalizacja przydomowego kompostownika winna nastąpić z zachowaniem warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1065);

9) pojemność kompostownika powinna być dostosowana do ilości bioodpadów przeznaczonych do kompostowania oraz pozwalać na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału;

10) zwalnia się w części właścicieli nieruchomości kompostujących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych z obowiązku posiadania worka na te odpady.

11) właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, w przypadku kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych, zwalnia się z obowiązku posiadania worka w części odpowiadającej ilości bioodpadów poddawanych kompostowaniu,

12) bioodpady, od właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych i korzystających z częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nie będą odbierane przez uprawnionego przedsiębiorcę,

13) bioodpady co, do których nie ma możliwości poddania ich procesowi kompostowania na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, na której powstały, podlegają segregacji, i należy je dostarczyć we własnym zakresie do wskazanego punktu.

§ 14. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany wystawić pojemnik i worki przeznaczone do odbierania odpadów do godziny 7:00 w dniu odbioru, zgodnie z ustalonym harmonogramem, w miejscu łatwo dostępnym, umożliwiającym swobodny do nich dostęp pracownikom uprawnionego przedsiębiorcy.

2. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić należyty wolny od śniegu i lodu oraz niezastawiony niczym dojazd do pojemników i worków. W przypadku okresowego braku dojazdu należy przemieścić przy każdorazowym opróżnieniu pojemnik do najbliższej drogi dojazdowej.

§ 15. Nieczystości ciekłe z terenu nieruchomości powinny być usuwane z częstotliwością wynikającą z pojemności zbiornika, w sposób gwarantujący niedopuszczenie do przelania zbiornika, zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód powierzchniowych oraz podziemnych, jednak nie rzadziej niż jeden raz na kwartał.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 16. 1. Gospodarka odpadami powinna wypełniać wszystkie wymagania zawarte w aktualnym Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Śląskiego.

2. W celu zapobiegania powstawaniu odpadów zaleca się, by właściciele nieruchomości zmniejszali ilość wytwarzanych odpadów komunalnych w szczególności poprzez:

1) ograniczenie korzystania z toreb i opakowań jednorazowych, a używanie toreb wielokrotnego użytku,

2) zastępowanie produktów i opakowań nienadających się do odzysku lub nieulegających biodegradacji takimi, które można poddać recyklingowi lub kompostowaniu,

3) kompostowanie bioodpadów w przydomowych kompostownikach,

4) kupowanie produktów bez opakowania lub minimalnie opakowanych,

5) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych,

6) zgniatanie butelek plastikowych, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed wrzuceniem ich do worka na odpady zbierane selektywnie,

7) opróżnianie opakowań z pozostałości produktu przed umieszczeniem ich w pojemniku, worku na odpady zbierane selektywnie,

8) oddawanie odzieży organizacjom charytatywnym bądź wrzucanie do pojemników na odzież,

9) wybieranie produktów dobrej jakości o długim czasie użytkowania.

3. W ramach działań zmierzających do poprawy gospodarki odpadami należy:

1) prowadzić działania promujące postawy i działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów powstających na nieruchomościach,

2) informować, szczególnie w okresie poprzedzającym sezon grzewczy, o wpływie spalania odpadów w piecach centralnego ogrzewania na środowisko i organizm ludzki,

3) promować tworzenie przydomowych kompostowni na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 17. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązani do:

1) sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego,

2) usuwania zanieczyszczeń pozostawianych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp. Przepis ten nie dotyczy osób niewidomych, niedowidzących i niepełnosprawnych ruchowo, korzystających z pomocy psów asystujących;

3) zabezpieczenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się psa poza ich obszar.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1) osoba utrzymująca psa, wyprowadzając go poza teren własnej posesji, a w przypadku nieruchomości, w której znajduje się więcej niż jeden lokal, także na nieruchomość wspólną, ma obowiązek prowadzenia psa na smyczy, natomiast psa należącego do ras uznanych za agresywne lub mieszańca tych ras, prowadzenia dodatkowo w kagańcu,

2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Nie dotyczy to psów ras uznawanych za agresywne.

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 18. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w pomieszczeniach zamkniętych i terenach ogrodzonych tak, by nie mogły przedostać się na drogi publiczne oraz tereny przeznaczone do użytku publicznego.

2. Utrzymywanie zwierząt nie może powodować uciążliwości, w szczególności zapachowych (odory) dla innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub na nieruchomościach sąsiednich.

3. Wytwarzane w trakcie utrzymania zwierząt gospodarskich odpady i nieczystości należy gromadzić i usuwać w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

4. Zabrania się trzymania zwierząt gospodarskich w budynkach mieszkalnych wielolokalowych, w pomieszczeniach do tego  celu nieprzeznaczonych, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony itp.

Rozdział 8.
Wyznaczenie obszarów podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 19. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane obiektami magazynowymi wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa spożywczego bądź przechowywania produktów rolno - spożywczych, budynkami produkcyjnymi, handlowymi i usługowymi,

2) zabudowane budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi.

2. Deratyzację na obszarach wymienionych w ust. 1 należy przeprowadzić raz w roku  w miesiącu wrześniu lub październiku.