artykuł nr 1

Uchwała Nr 106/XII/2019 Rady Gminy Kłomnice z dnia 06.11.2019

Uchwała Nr 106/XII/2019
Rady Gminy Kłomnice

z dnia 6 listopada 2019 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Kłomnice.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 poz. 506 ze zm.) oraz art. 229 pkt 3 w związku z art 239§1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2018 poz. 2096 z późn. zm.)

Rada Gminy Kłomnice, uchwala co następuje

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi wniesionej 07.10.2019r. przez Sołtysa Sołectwa Kuźnica na działalność Wójta Gminy Kłomnice, Rada Gminy Kłomnice po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uznaje skargę w całości za bezzasadną.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Kłomnice do poinformowania skarżącego o sposobie rozpatrzenia skargi wraz z doręczeniem odpisu uchwały z uzasadnieniem.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

uzasadnienie

 

Skarżący Sołtys Sołectwa Kuźnica wraz z Radą Sołecką złożył skargę w dniu 07.10.2019roku na działalność Wójta Gminy Kłomnice.

Jak wynika z treści art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 2096 ze zm.) organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działalność wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw określonych w ppkt 2 jest rada gminy. Również z przepisów art 18 b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg wniosków i petycji.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji odbyła w dniu 18.10.2019 r., posiedzenie celem rozpatrzenia skargi we wskazanym zakresie, zapoznając się z zarzutami, wyjaśnieniami Wójta Gminy Kłomnice oraz analizując akta sprawy.

Stwierdzono, co następuje:

Sołtys Sołectwa Kuźnica wraz z Radą Sołecką w dniu 07.10.2019 r.  złożył skargę na działalność Wójta Gminy Kłomnice zawierającą zarzuty, że organ wykonawczy odmówił realizacji wykonania projektu chodnika dla pieszych przy drodze powiatowej nr 1033S, które miało zostać zrealizowane ze środków z funduszu sołeckiego.

Skarżący przedstawił stan faktyczny, tj. wskazał, że  projektant przedstawił ofertę na wykonanie projektu, która mieści się w środkach przeznaczonych na ten cel w ramach funduszu sołeckiego. Poinformował, że Starostwo Powiatowe w Częstochowie pismem z dnia 18 lipca 2019 roku wyraziło zgodę na wykonanie projektu. Skarżący nadmienił, że wniosek złożony w dniu 26 września 2018 roku został zaakceptowany przez Wójta bez żadnych zastrzeżeń. Skarżący zarzucił brak znajomości przepisów o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego, które mają służyć poprawie wizerunku wsi i życia jak również bezpieczeństwa mieszkańców.

W wyjaśnieniach złożonych do biura Rady Gminy w dniu 17.10.2019r. Wójt Gminy informuje, że wniosek sołectwa Kuźnica o przeznaczeniu środków na realizację zadań z funduszu sołeckiego na 2019 rok został złożony 27.09.2018 roku. Podczas weryfikacji wniosku przyjęto błędną zasadę, że realizacja powyższego zadania przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców na drogach publicznych, co w pierwotnej ocenie było zgodne z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.  W trakcie bieżącego roku budżetowego pojawiły się wątpliwości, co do zgodności przedsięwzięcia z art. 1 ust. 3  ustawy o funduszu sołeckim, gdyż powyższe zadanie nie mieści się w katalogu zadań własnych gminy, dlatego ich realizacja jest niezgodna z w/w art. ustawy o funduszu sołeckim. Zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych, zarządcą dróg powiatowych jest zarząd powiatu, natomiast wg art. 20 pkt. 4 ww. ustawy do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Wobec powyższego uznać należy, że nie ma prawnych możliwość na realizację powyższego zadania ze środków przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego.

W odniesieniu do podanego stanu faktycznego potwierdzeniem jest stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie zawarte w uchwale z 19 stycznia 2016 r. (nr 40/2016), w którym wskazano m.in.: Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy. Zadania własne gminy wymienione zostały w art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506 ze zm.). Wśród wymienionych w tym przepisie zadań nie występują sprawy z zakresu dróg powiatowych, a zatem wydatki na budowę chodników przy drogach powiatowych nie mogą być sfinansowane ze środków funduszu sołeckiego.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zapoznała się również z obowiązującymi przepisami ustawy z 21 lutego 2014 roku o funduszu sołeckim, ustawy  z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym oraz ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Wobec powyższego Komisja Skarg Wniosków i Petycji zajęła stanowisko o uznanie skargi za bezzasadną wobec przedstawionych zarzutów.

Rada Gminy Kłomnice podzieliła argumenty Komisji Skarg, Wniosków i Petycji i uznała skargę za bezzasadną.