artykuł nr 1

Protokół Nr XLIII.2018

 

XLIII sesja Rady Gminy Kłomnice odbyła się w dniu 22.06.2018r. w sali konferencyjnej Zespołu Gminnego Nr 2 Urzędu Gminy w Kłomnicach o godz. 9:00 do godz. 12:00.

 

Przewodniczący Rady Gminy p. Adam Worwąg otworzył XLIII sesję Rady Gminy Kłomnice.

Przywitał wszystkich obecnych na sali radnych, Wójta p. P. Juszczyka, Z-cę Wójta p. A. Śliwakowskiego, Skarbnika p. E. Dąbrowską, radcę prawnego p. B. Łasińską, radnych powiatowych w osobie p. L. Wiśniewskiego oraz p. J. Miarzyńskiego członka Zarządu Powiatu oraz radnego powiatowego, p. L. Smolarskiego członka Zarządu Powiatu, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników referatów, mieszkańców i innych przybyłych gości.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg oświadczył, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załącznik nr 1, 2, 3 do niniejszego protokołu. 

Radni – usprawiedliwiona nieobecność:

•   A. Wilk

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg poinformował, że radni otrzymali porządek obrad. Zapytał, czy są uwagi i propozycje zmian.

Wójt p. P. Juszczyk zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktów 11n) zmieniająca uchwała w sprawie ustalenia inkasentów podatków i opłat lokalnych oraz wynagrodzenia za inkaso, 11o) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia inkasentów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wynagrodzenia za inkaso, 11p) ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy Kłomnice miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, 11r) ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy KŁOMNICE oraz pkt na wniosek radnego p. A. Śpiewaka oraz radnych 11s) przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego działkę nr ewid. 213, obręb geodezyjny Garnek.

Przewodniczący Rady Gminy p. A. Worwąg zgłosił pkt 5a) wręczenie nagrody pamiątkowej oraz wręczenie legitymacji sołtysowi.

Innych propozycji do porządku obrad nie było.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad XXXIII sesji ze zgłoszonymi poprawkami:

Radni Gminy Kłomnice jednogłośnie 14 głosami „za” przyjęła porządek obrad.

Nastąpiło odczytanie porządku obrad:

  1. Otwarcie XLIII sesji Rady Gminy.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  5. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

a) wręczenie nagrody pamiątkowej oraz wręczenie legitymacji sołtysowi

  1. Przyjęcie interpelacji i zapytań.

7.   Rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 rok:

a)    przedstawienie opinii RIO w Katowicach w sprawie przedłożonego przez Wójta Gminy Kłomnice sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,

b)    przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu gminy Kłomnice za 2017 rok oraz wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium,

c)   opinia RIO w Katowicach w sprawie przedłożonego wniosku Komisji Rewizyjnej,

d)   przedstawienie wniosków stałych komisji Rady Gminy.

  1. Podjęcie uchwał w sprawie:

a)   Rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 r.,

b)   Udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kłomnice,

  1. Zmiana w budżecie gminy na rok 2018 - uchwała
  2. Zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2018-2027 – uchwała.
  3. Podjęcie uchwał w sprawie:

a)   zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na częściowe sfinansowanie planowanego deficytu budżetu oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.

b)    miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w Konarach przy ul. Częstochowskiej

c)   przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kłomnice.

d)    uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Witkowice.

e)    uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Rzeki Małe.

f) uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Rzeki Wielkie.

g)   uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek położonych w obrębach geodezyjnych: Chmielarze, Garnek, Kuźnica, Zawada, Zberezka.

h)   wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy z dotychczasowym dzierżawcą, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość na czas oznaczony do 3 lat.

i) wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Kłomnice.

j) przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Kłomnice w roku 2018.

k)   ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Kłomnice.

l) zmiana uchwały w sprawie ustalenia statutów sołectw Gminy Kłomnice.

m) przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Kłomnice w celu przekazania go do organu regulującego.

n)   zmieniająca uchwała w sprawie ustalenia inkasentów podatków i opłat lokalnych oraz wynagrodzenia za inkaso.

o)   zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia inkasentów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wynagrodzenia za inkaso.

p)   ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy Kłomnice miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

r)  ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie  gminy KŁOMNICE.

s)  przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego działkę nr ewid. 213, obręb geodezyjny Garnek.

  1. Ustalenie Planu Pracy Komisji Rewizyjnej na II półrocze 2018 roku.
  2. Rozpatrzenie skargi na Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kłomnicach.
  3. Przedstawienie stanowiska Rady Gminy Kłomnice w sprawie skargi dotyczącej stwierdzenia niezgodności z prawem uchwały nr 132.XXIII.2016 Rady Gminy Kłomnice z dnia 12 maja 2016r. w sprawie określenia wysokości zryczałtowanych diet dla sołtysów za udział w posiedzeniach Rady Gminy i naradach organizowanych przez Wójta.
  4. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane do Wójta Gminy oraz informacja Wójta o działalności międzysesyjnej.
  5. Wolne wnioski i komunikaty.
  6. Zamknięcie obrad sesji.

Ad. 4

Przewodniczący Rady przypomniał, że protokół z ostatniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i był wyłożony przed sesją. Każdy kto chciał mógł się z nim zapoznać. Poza tym jest zamieszczany w BIP Urzędu Gminy i zaproponował, by przyjąć go bez odczytywania.

Uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem protokołu.

- za przyjęciem głosowali wszyscy obecni radni.

Ad.5

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie:

1)   Wojciech Milczarek

2)   Sylwester Politański

3)   Marek Szymczak

Ad. 5 a

Pan Wójt poinformował, że z funkcji sołtysa sołectwa Śliwaków zrezygnowała p. Ewa Baran, a nowym sołtysem wybranym przez zebranie wiejskie został p. Andrzej Powroźnik. Wręczono legitymację sołtysa. Przewodniczący p. A. Worwąg razem z p. Wójtem p. P. Juszczykiem wręczyli wyróżnienie p. Stanisławowi Matuszczykowi za zostanie jednym z laureatów szesnastej edycji ogólnopolskiego konkursu Sołtys Roku 2017. Otrzymana nagroda stanowi uhonorowanie działalności i dokonań przez 11 lat sprawowania funkcji sołtysa sołectwa Kłomnice przez Pana Stanisława Matuszczaka.

Przewodniczący poinformował, że uroczyste wręczenie nagród miało miejsce 11 czerwca podczas finałowej gali w Senacie RP.

Następnie głos zabrał p. Stanisław Matuszczak składając podziękowania wszystkim obecnym za pomoc w działaniach na rzecz sołectwa oraz poinformował o ciężkiej pracy jaką sołtys wykonuje na co dzień, aby jak najlepiej wykonać powierzone mu obowiązki. Podziękowania również złożył Panu Wójtowi za zgłoszenie jego kandydatury w konkursie Sołtys Roku 2017r. Sołectwo Kłomnice zostało również wyróżnione przez Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, w którym mieszkańcy angażują się w odpowiedzialne gospodarowanie opakowaniami po środkach ochrony roślin.

Członek zarządu powiatu p. L. Smolarski poinformował, że również powiat docenił osiągnięcia p. Stanisława Matuszczaka wręczając grawer ton na sesji powiatu.

Ad. 6

Zapytania:

Sołtys Bartkowic p. Sz. Wdowiński: psa chodnika przy Spółdzielni Kodrąb między Bartkowicami, a Kłomnicami, który nie jest wykaszany, a aktualnie jest nieprzejezdny. Powiat mówi, ze to działka gminna, a gminna, że to należy do powiatu – proszę o wyjaśnienie sprawy.

Radny p. M. Szymczak: mieszkańcy Trząski zgłaszają, że w moście są ubytki i proszę o interwencję w tej sprawie.

Mieszkaniec gminy p. W. Bruś zapytał czy Przewodniczący zapoznał radnych z pismem, a jeśli tak to czy zostaną podjęte jakieś kroki.

Radny p. A. Śpiewak zwrócił uwagę Przewodniczącemu dlaczego sesja została zwołana w terminie zakończenia roku szkolnego w szkołach przez co radni nie mogą w nich uczestniczyć. Drugie pytanie miało zostać skierowane do Radnej Powiatowej p. B. Mizery, ale ze względu na nieobecność pytanie skierowane zostało do radnych powiatowych czy to prawda, że p. B. Mizera zgłosiła wniosek o zdjęcie środków finansowych z drogi ulicy Skrzydlowskiej w Rzerzęczycach i czy Zarząd powiatu przyjął wniosek zdjęcia 900 000 zł i przeznaczono na inną inwestycję? Spowoduje to wykonanie drogi w części, a nie jak planowano na początku do msc. Adamów i czy to prawda, że Wójt wyraził na to zgodę?

ad.  7a

Skarbnik p. E. Dąbrowska odczytała Uchwałę nr 4200/VI/88/201 z dnia 26 kwietnia 2018 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kłomnice sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2017 roku wraz z informacją o stanie mienia komunalnego, która to opinia jest pozytywna (załącznik nr 5 do protokołu).

ad. 7b

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. S. Jurczyk odczytał opinię o wykonaniu budżetu Gminy Kłomnice za 2017 rok oraz wniosek o udzieleniu Wójtowi Gminy absolutorium. Opinia oraz wniosek zostały pozytywnie rozpatrzone (załącznik nr 6 do protokołu).

ad. 7 c

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. S. Jurczyk odczytał Uchwałę nr 4200/VI/122/2018 z dnia 12 czerwca 2017 roku VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kłomnice, która została pozytywnie zaopiniowana (załącznik nr 7 do protokołu).

ad. 7d

Przewodniczący Stałych Komisji Wspólnych p. K. Wilkoszewski odczytał wniosek stałych komisji Rady Gminy w spawie przedstawionego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 rok. Stałe komisje Rady Gminy nie wniosły uwag dotyczących wykonania z budżetu gminy za 2017 rok (załącznik nr 8 do protokołu).

ad. 8a

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały nr 324.XLIII.2018 w sprawie Rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 r. – zał. 9 do protokołu.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy obecni radni tj. 14 osób.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad. 8b

S. Politański – odczytał projekt uchwały nr 325.XLIII.2018 w sprawie Udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kłomnice – zał. 10 do protokołu.

Po odczytaniu zapytał obecnych radnych czy mają uwagi do projektu.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący przeszedł do przeprowadzenia głosowania nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – głosowało 0 radnych

- wstrzymało się  - 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów za.

P. P. Juszczyk Wójt Gminy podziękował radnym za zaufanie i udzielenie absolutorium.

ad. 9

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały nr 326.XLIII.2018 w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2018 rok – zał. 11 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał w/w projekt.

Radny K. Wilkoszewski opuścił posiedzenie rady.

Głos zabrała p. E. Dąbrowska Skarbnik Gminy, która szczegółowo omówiła zmiany w budżecie gminy m.in. przyznano dotację 60 tys zł na realizację przedsięwzięć Inicjatywy lokalnej na sołectwa: Chorzenice 7 500zł, Garnek 10000zł, Konary 20000 zł, Witkowice 7500zł, Zdrowa 15 000zł. Kolejna zmiana dotacja dla GOK 10000 zł na organizację Gminnego Dnia Strażaka, przeniesienie wydatków z planu Oświaty na Inwestycje gminne w kwocie 100000zł na remont kuchni i zaplecza kuchennego przy SP w Kłomnicach, decyzja o realizacji Narodowego Programu Czytelnictwa wydatki i przychody zwiększono w kwocie 12 000zł, ostateczna decyzja o przyznaniu subwencji z budżetu państwa w kwocie 211 365 zł, większy plan przychodów ze spłat pożyczek przeznaczonych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących ze środków UE w kwocie 46 740 zł.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – 13 radnych

- przeciw –0 radnych

- wstrzymał się od głosu –0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta większością głosów.

ad. 10

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2018-2027– zał. 12 do protokołu.

W. Milczarek  – odczytał w/w projekt.

Przewodniczący poinformował, że zmiany zostały wymienione w w/w pkt.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – 13 radnych

- przeciw –0 radnych

- wstrzymał się od głosu –0 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11a

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na częściowe sfinansowanie planowanego deficytu budżetu oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.– zał. 13 do protokołu.

S. Politański  – odczytał w/w projekt.

Głos zabrała Pani Skarbnik, wyjaśniając, że zaciągnięcie pożyczki jest niezbędne, aby nie stracić płynności finansowej i spłacać należności na bieżąco, w tym spłata deficytu  oraz  wcześniej zaciągniętych pożyczek. Kwestia nazewnictwa, gdyż można było nazwać na realizację inwestycji gminnej.

Przewodniczący p. A. Worwąg  zapytał jak wygląda budżet po zaciągnięciu pożyczki. W odpowiedzi Skarbnik zapewniła, że wszystko zostały spełnione wszystkie wskaźniki w WPF oraz, że zostanie uzyskana pozytywna opinia RIO w tym temacie.

Do projektu więcej uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 13 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11b

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w Konarach przy ul. Częstochowskiej - zał. 14 do protokołu.

M. Szymczak - odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że projekt dotyczy nieruchomości przy ul. Częstochowskiej w Konarach oraz jest konsekwencją uchwały podjętej przez Radę w 2016 roku. projekt uchwały ma na celu uregulowanie stanu aktualnego w planie, aby inwestor mógł rozbudować swoją inwestycje.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 13 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

Na posiedzenie rady wrócił radny p. K. Wilkoszewski.

 

ad. 11 c

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kłomnice - zał. 15 do protokołu.

W. Milczarek - odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że zmiana Studium zainicjowana została wnioskiem właścicieli działek nr ewid. 125 i 129, położonych w obrębie geodezyjnym Garnek. W obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kłomnice, uchwalonym Uchwałą Rady Gminy w Kłomnicach Nr 307.XLI.2018 z dnia 23.03.2018r. teren objęty niniejszą uchwałą przeznaczony jest częściowo pod zabudowę mieszkaniową, lub zagrodową, z usługami oraz wytwórczością (w ograniczonym zakresie). W związku z zamierzeniami wnioskodawców, polegającymi na budowie obiektu usługowo-gastronomicznego o powierzchni użytkowej do 2000m2, w pasie terenu do 150m od ul. Projektowej, niezbędne jest dokonanie zmiany Studium mające na celu poszerzenie terenu dopuszczonego do zabudowy o wskazanej funkcji. Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad. 11 d

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Witkowice - zał. 16 do protokołu.

S. Politański – odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że projekt w/w uchwały i dwa kolejne dotyczą przystąpienie do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego obręb geodezyjny Witkowice, Rzeki Małe i Rzeki Wielkie. Docelowo zmiana planu będzie sukcesywnie przeprowadzona na terenie całej gminy, przy czym zostały wybrane powyższe obręby ze względu na najwyższą liczbę wniosków oraz w przypadku Witkowic jest to teren po scaleniowy.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad.11e

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Rzeki Małe.- zał. 17 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Uwag do projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta większością głosów – jak w załączeniu.

 

ad. 11 f

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego obręb geodezyjny Rzeki Wielkie.- zał. 18 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

Uwag do projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta większością głosów – jak w załączeniu.

 

ad. 11 g

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek położonych w obrębach geodezyjnych: Chmielarze, Garnek, Kuźnica, Zawada, Zberezka.- zał. 19 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

Uchwała dotyczy pojedynczych działek, gdyż leżą one na terenach szczególnie zagrożonych powodzią, które uzyskały decyzję z RZGW o zwolnieniu zakazu zabudowy na terenach zagrożonych powodzią. Polityka przestrzenna mówi, aby w jak najmniejszym stopniu zabudowywać te tereny, dlatego nie przyjmuje się planu dla całych ulic. W msc. Zawada i Zberezka dodatkowo prowadzone jest postępowanie scaleniowe i nie wiadomo jak ostatecznie ukształtuje się podział dróg i działek.

Sołtys Niwek p. M. Piasecki zadał pytanie, dlaczego obręb Niwki nie jest ujęty w tym projekcie?

Odpowiedzi udzielił p. B. Lara informując, że podczas przygotowywania uchwały o zmianie planu wpłynął tylko 1 wniosek. Następnie wyjaśniła, że jeśli zapytanie dotyczyło ul. Wiosennej to nie dotyczy to zmiany planu miejscowego tylko zmiany Studium, a w studium są to tereny rolne i tak to zostało zatwierdzone. Następnie wywiązała się dyskusja w temacie zmiany  w studium dot. ul. Wiosennej w msc. Niwki pomiędzy p. M. Piaseckim sołtysem, p. A. Śpiewakiem radnym. p. P. Juszczykiem Wójtem oraz p. B. Larą – kierownikiem Referatu. Nie wypracowano wspólnego wniosku.

Więcej uwag nie zgłoszono

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta większością głosów – jak w załączeniu.

 

ad. 11h

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy z dotychczasowym dzierżawcą, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość na czas oznaczony do 3 lat - zał. 20 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że projekt uchwały dotyczy kolejnej umowy na okres 3 lat z tym samym dzierżawcą. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kolejna dzierżawa na okres do 3 lat wymaga zgody Rady Gminy.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11 i

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Kłomnice - zał. 21 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że projekt uchwały dotyczy odstąpienia od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy na nieruchomości rolne z tym samym dzierżawcą. Rada Gminy ma prawo odstąpić od przetargowego trybu zawarcia umowy. Te nieruchomości zostały przez 5 lat wydzierżawione temu samemu rolnikowi w drodze przetargu, jest to osoba z naszej gminy.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11j

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Kłomnice w roku 2018.- zał. 22 do protokołu.

S. Politański – odczytał projekt uchwały.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że Program został przyjęty w marcu tego roku, wymaga kosmetycznych zmian zgodnie z zaleceniami Wydziału Nadzoru Prawnego.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11 k

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Kłomnice..- zał. 23 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Głos zabrała p. B. Łasińska radca prawny omawiając projekt uchwały. Poinformowała, że zmiana podyktowana jest zmianą Rozporządzenia o pracownikach samorządowych, gdzie została obniżona podstawa, a zwiększony dodatek. Wszystko w granicach przepisów prawnych.

P. W. Jędras opuściła posiedzenie rady

Wywiązała się dyskusja w temacie pomiędzy mieszkańcem gminy, a radcą prawnym, radnym p. A. Śpiewakiem, przewodniczącym p. A. Worwągiem, radnym p. W. Milczarkiem w sprawie ustalonej wysokości wynagrodzenia Wójta.

P. W. Jędras powróciła na posiedzenie rady.

Więcej uwag do projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11l

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu zmiany uchwały w sprawie ustalenia statutów sołectw Gminy Kłomnice.- zał. 24 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

Radca prawny p. B. Łasińska omówiła zmianę dot. zapisów § 12 statutów sołectw Gminy Kłomnice.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11 m

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Kłomnice w celu przekazania go do organu regulującego.- zał. 25 do protokołu.

S. Politański – odczytał projekt uchwały.

Kierownik referatu p. M. Bąk omówiła procedurę przyjęcia oraz założenia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Kłomnice.

P. A. Śpiewak poinformował, że na posiedzeniu stałych komisji Rady Gminy został zgłoszony wniosek, aby zmienić zapis w Rozdziale 2 §3 pkt 1 dotyczący określenia minimalnego ciśnienia ( zwiększyć) i  podjąć działania w celu ulepszenia istniejących ujęć wody, gdyż przy aktualnej propozycji mieszkańcy mogą mieć problem z ciśnieniem wody w domu w szczególności na piętrze w okresie dużego poboru i wysokich temperaturach.

W odpowiedzi p. M. Bąk poinformowała, że są to widełki ustawowe i takie zostały zamieszczone w projekcie regulaminu. Kierownik zapewniła, że są czynione starania w celu poprawy ujęć wody w Witkowicach, a w następnej kolejności w Kłomnicach.

 Wójt zapewnił, że podejmie działania z Działem Inwestycji, aby do końca kadencji, w tym roku zająć się ujęciem wody w Witkowicach. Niestety, spełnienie wszystkich procedur wymagało trochę czasu.

Na zakończenie głos zabrał p. S. Jurczyk, który również miał zastrzeżenia co do minimalnej wartości ciśnienia, gdzie 0,5 bara utrudni dostęp wody w budynkach piętrowych.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11 n

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu zmieniającego uchwałę w sprawie ustalenia inkasentów podatków i opłat lokalnych oraz wynagrodzenia za inkaso.- zał. 26 do protokołu. Przewodniczący poinformował, że zmiana dotyczy zmiany inkasenta w miejscowości Śliwaków w wyniku wyboru nowego sołtysa.

P. J. Łapeta opuścił posiedzenie rady gminy

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 13 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad.11o

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu zmieniającego uchwałę w sprawie ustalenia inkasentów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wynagrodzenia za inkaso.- zał. 27 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 13 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad. 11p

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy Kłomnice miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych - zał. 28 do protokołu.

S. Politański – odczytał projekt uchwały.

Inspektor p. A. Stępień poinformowała, że w dniu 9 marca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, na mocy której rada gminy ma obowiązek ustalić w drodze uchwały maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Dotychczasowe uchwały zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych uchwał, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy. W następnej kolejności omówiono szczegóły dot. w/w projektu.

Głos zabrał radny p. S. Matuszczak w sprawie ograniczenia sprzedaży alkoholu w sklepach do godz. 21:00. W odpowiedzi p. A. Stępień poinformowała, że ustawowo pozwolenie do sprzedaży jest do 22:00. P. S. Matuszczak zwrócił uwagę, że mieszkańcy skarżą się na zakłócanie ciszy nocnej wokół sklepu. Przewodniczący poinformował, że każdy sprzedawca powinien przestrzegać prawa i nie sprzedawać alkoholu osobie nietrzeźwej.

Więcej uwag projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad. 11r

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy KŁOMNICE.- zał. 29 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Więcej uwag projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad. 11 s

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego działkę nr ewid. 213, obręb geodezyjny Garnek.- zał. 30 do protokołu.

W. Milczarek – odczytał projekt uchwały.

P. J. Łapeta opuścił posiedzenie rady.

Przewodniczący wystąpił do wnioskodawcy uchwały radnego p. A. Śpiewaka, że jest grupa radnych, która chciałaby wysłuchać obu stron sporu. W związku z tym Przewodniczący poprosił o rozpatrzenie sprawy na komisjach.

P. J. Łapeta powrócił na posiedzenie rady.

Wnioskodawca p. A. Śpiewak poinformował, że sprawa została omówiona na komisjach oraz przytoczył przykłady, gdzie rada podejmowała podobne decyzje z korzyścią dla przedsiębiorców. Poinformował, że rada musi jak najszybciej uregulować tę sprawę, aby przedsiębiorca mógł zacząć normalnie funkcjonować i prowadzić działalność gospodarczą.

Na komisjach zostało powiedziane, że rada zadecyduje na sesji w tej sprawie.

Przewodniczący poinformował, aby dać szanse radnym na zapoznanie się z tematem. Głos w sprawie zabrała p. A. Koza informując, że projekt jest zgodny z prawem, a radni powinni wychodzić na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i nie utrudniać im prowadzenia działalności.

Po dyskusji w tym temacie i braku wspólnego stanowiska Przewodniczący zadecydował o 5 min przerwy w celu omówienia i podjęcia wspólnego stanowiska.

11:44 Przewodniczący p. A. Worwąg ogłosił 5 minutową przerwę.

11:49 Przewodniczący p. A. Worwąg wznowił obrady Rady Gminy.

Przewodniczący poinformował, że stanowisko radnych jest za tym aby nie blokować działalności gospodarczej, a ci radni, którzy nie mają dostatecznych danych po prostu wstrzymają się od głosu

Więcej uwag projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 10 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 4 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

ad. 12

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenia Planu Pracy Komisji Rewizyjnej na II półrocze 2018 roku - zał. 31 do protokołu.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. S. Jurczyk odczytał Plan Pracy na II półrocze 2018r.

S. Politański – odczytał projekt uchwały.

Uwag do projektu nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 Przewodniczący poinformował, że w związku ze skargą mieszkańca gminy i obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych należy wprowadzić zmianę w porządku obrad i przesunąć rozpatrzenie skargi do pkt 16a)

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem zmiany w porządku obrad:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radny

 

ad. 14

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł omówienia następnego pkt. przedstawienia stanowiska Rady Gminy Kłomnice w sprawie skargi dotyczącej stwierdzenia niezgodności z prawem uchwały nr 132.XXIII.2016 Rady Gminy Kłomnice z dnia 12 maja 2016r. w sprawie określenia wysokości zryczałtowanych diet dla sołtysów za udział w posiedzeniach Rady Gminy i naradach organizowanych przez Wójta– zał. 32 do protokołu.

Radca prawny p. B. Łasińska omówiła szczegółowo skargę oraz wyjaśniła zarzuty co do uchwały..

 Uwag do projektu nie zgłoszono.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 14 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

ad.15

Przewodniczący p. A. Worwąg w pierwszej kolejności odpowiedział na zapytanie mieszkańca Konar, a mianowicie o braku uprawnień Rady Gminy do kontrolowania stowarzyszenia. Wójt w sprawie poinformował, że dobra wola Prezesa i OSP pozwolą Komisji Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej, aby sprawdzili stan aktualny. Mieszkaniec Gminy odpowiedział, że zostało tam już wszystko uporządkowane i rozwiezione po mieszkańcach, którzy palili szkodliwymi substancjami oraz zapytał czy Pan Klimatyczny w Gminie Kłomnice jest właściwy. W sprawie głos zabrał p. A. Śpiewak, że stowarzyszenia korzystające z mienia Gminy Kłomnice mogą być kontrolowane przez gminę.

W następnej kolejności głos zabrał p. L. Wiśniewski gratulując jeszcze raz p. S. Matuszczakowi za nagrodę Sołtysa Roku oraz przybliżył przebieg wręczenia grawertonu na sesji powiatu. P. L. Wiśniewski również podziękował radnej p.A. Kozie za awans do Klasy A klubu „METAL” Rzeki Wielki. W odpowiedzi na zapytanie p. A. Śpiewaka: 1) ul. Kolejowa od 1 lipca rozpoczyna się realizacja 2) sprawa PROW na msc. Rzerzęczyce ul. Skrzydlowska została przyznana kwota 1 mln 20 tys zł zadanie realizowane z powiatem i gmina. Kwoty są podzielone z góry żadnych decyzji na radzie i zarządzie nie były podjęte.

P. A. Śpiewak przytoczył sms od radnej powiatu p. B. Mizery.

P. J. Miarzyński – Bartkowice- droga w poprzedniej kadencji była przebudowywana. Był temat z zakrętami, droga wynosiła 5 m 10 cm postanowiliśmy , ze zostanie zwiększona do 6 m, działka była RSP Bartkowice a później z Kotrębem, Kotrąb przekazał część nieruchomości na ten chodnik. Plany, aby część działki przeszła na powiat. Wtedy umawialiśmy się z Kotrębem i sołtys p. Celiną, ze jak powstanie chodnik będzie on sprzątany przez radę sołecką lub sołtysa.

Następnie głos zabrał p. L. Smolarski wyjaśniając w imieniu rady i zarządu. Wszystkie zadania na Kłomnice są realizowane i wykonywane. Są przepisy, które trzeba przestrzegać co wymaga czasu. Ta droga była od dość dawna była zatwierdzona przez zarząd jako realizowana ze środków PROW-u, lecz aby uruchomić środki musi Marszałek musi mieć rozporządzenie i załączniki od Ministerstwa. Pojawiła się sytuacja, aby wziąć środki na drogę Zdrowska w Kłomnicach i została podjęta taka decyzja. Dyskusja pomiędzy p. A. Śpiewakiem, a p. L. Smolarskim.

Działalność międzysesyjna z działalności Wójta została załączona do protokołu.

W sprawie odpowiedzi na zapytanie p. M. Szymczaka Wójt poinformował, że remont mostu Trząska został zlecony.

 

ad.16

P. L. Wiśniewski wyjaśnił sprawę pasów zwalniających na ul. Szkolnej w Garnku. Następnie poinformował, że prawdopodobnie do końca lipca zostanie uruchomiona oczyszczalnia ścieków przy domu Dziecka w Chorzenicach.

kolejno głos zabrał p. Leśniak zapraszając w imieniu GOK i OSP Karczewice-Garnek na Jubileusz 100 lecia OSP 31.06 – 01.07.

P. M. Nalewajka zaprosiła na Rajd Rowerowy w Witkowicach.

P. A. Koza zaprosiła na Festyn 14.07.2018 na boisku sportowym Klubu sportowego „METAL” Rzeki Wielkie.

p. W. Jędras opuściła posiedzenie rady.

Przewodniczący p. A. Worwąg przekazał zapytania od mieszkańca gminy na ręce Wójta zgodnie z wnioskiem zał. 34 i 35.

P. A. Śpiewak zaprosił na festyn w Rzerzęczycach 21.07.2018r.

 

W związku z pkt. rozpatrzenie skargi Przewodniczący ogłosił 2 min przerwy 11.47.

11.49 przewodniczący wznowił obrady.

p. W. Jędras wróciła na posiedzenie rady.

 

 

ad 16 a)

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Kłomnice – załącznik 37 do protokołu.

M. Szymczak – odczytał projekt uchwały.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 14 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad. 17

Ponieważ nie było więcej spraw Przewodniczący podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XLIII sesji Rady Gminy.

Integralną część do protokołu stanowi nagranie z XLIII Sesji Rady Gminy, które jest dostępne w biurze Rady Gminy Kłomnice.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano: 

Przewodniczący Rady Gminy Kłomnice

Adam Worwąg

Protokołowała:

 E. Wilk