artykuł nr 1

Protokół Nr XLII.2018

 

XLII sesja Rady Gminy Kłomnice odbyła się w dniu 18.05.2018r. w sali konferencyjnej Zespołu Gminnego Nr 2 Urzędu Gminy w Kłomnicach o godz. 9:00 do 11:40.

 

Przewodniczący Rady Gminy p. Adam Worwąg otworzył XLII sesję Rady Gminy Kłomnice.

Przywitał wszystkich obecnych na sali radnych, Wójta p. P. Juszczyka, Z-cę Wójta p. A. Śliwakowskiego, Sekretarz p. B. Mizera, Skarbnika p. E. Dąbrowską, radcę prawnego p. B. Łasińską, radnych powiatowych w osobie p. L. Wiśniewskiego oraz p. J. Miarzyńskiego członka Zarządu Powiatu oraz radnego powiatowego, p. L. Smolarskiego członka Zarządu Powiatu, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników referatów, mieszkańców i innych przybyłych gości. Dodatkowo Przewodniczący poinformował o obronie doktoranckiej Kierownika p. dr B. Lary oraz poprosił o zabranie głosu w tym temacie. Kierownik p. dr B. Lara w skrócie przedstawiła obecnym przebieg oraz zakres obrony.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg oświadczył, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załącznik nr 1, 2, 3 do niniejszego protokołu. 

Radni – usprawiedliwiona nieobecność:

•   Stanisław Matuszczak

•   Sylwester Politański

•   Andrzej Śpiewak

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg poinformował, że radni otrzymali porządek obrad. Zapytał, czy są uwagi i propozycje zmian.

Propozycji do porządku obrad nie było.

Następnie nastąpiło głosowanie nad przyjęciem porządku obrad XLII sesji .

Radni Gminy Kłomnice jednogłośnie 12 głosami „za” przyjęli porządek obrad.

Nastąpiło odczytanie porządku obrad:

1.   Otwarcie XLII Sesji Rady Gminy.

2.   Stwierdzenie prawomocności obrad.

3.   Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

4.   Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

5.   Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

6.   Wystąpienie przedstawiciela Stowarzyszenia „Razem na Wyżyny”.

7.   Przyjęcie interpelacji i zapytań.

8.   Zmiana Budżetu Gminy na 2018 rok – uchwała.

9.   Przyjęcie uchwał w sprawie:

a)   zaopiniowania podziału powiatu częstochowskiego na okręgi wyborcze i ustalenia ich granic, nadania numerów okręgom wyborczym i określenia liczby radnych wybieranych w okręgu wyborczym dla przeprowadzenia wyborów do Rady Powiatu Częstochowskiego.

b)   uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Kłomnice na lata 2018-2022”.

c)   zmieniająca uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego na okres od dnia 1 września 2017r. do dnia 31 sierpnia 2019r.

d)   zmieniająca uchwałę w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół w Zawadzie w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Janusza Korczaka w Zawadzie.

e)   określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć doradców zawodowych, logopedów, pedagogów, psychologów i terapeutów pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kłomnice.

f) zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Kłomnice na lata 2018-2025.

10. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane do Wójta Gminy oraz

          informacja Wójta o działalności międzysesyjnej.

11. Wolne wnioski i komunikaty.

12. Zamknięcie obrad sesji. 

 

Ad.4

Przewodniczący Rady przypomniał, że protokół z ostatniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i był wyłożony przed sesją. Każdy kto chciał mógł się z nim zapoznać. Poza tym jest zamieszczany w BIP Urzędu Gminy i zaproponował, by przyjąć go bez odczytywania.

- za takim przyjęciem głosowali wszyscy obecni radni.

 

Ad.5

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie:

1)   Anna Koza

2)   Jarosław Łapeta

3)   Kazimierz Wilkoszewski

 

Ad.6

Wystąpienie przedstawiciela Stowarzyszenia „Razem na Wyżyny” – Dyrektor Biura p. E. Bauć.  Zaprezentowano stan wdrażania Strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność  Stowarzyszenia „Razem na Wyżyny” na lata 2016-2023, rozdysponowania środków unijnych na obszarze LGD w konkursach z zakresu rozwoju infrastruktury, przedsiębiorczości oraz inicjatyw społecznych oraz przedstawienie planów Stowarzyszenia, co do dalszych działań w najbliższym okresie. Dodatkowo poinformowano o zrealizowaniu projektu razem z sąsiednimi LGD-ami: Partnerstwem Północnej Jury oraz Bractwem Kuźnic, dzięki, któremu powstała gra planszowa ZONAR o zasobach 20 gmin, w tym Gminy Kłomnice.

Kolejno głos zabrała p. E. Drab – przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz rozwoju Gminy Kłomnice w sprawie realizacji projektu kulinarnego „Kłomnickie Smaki” zachęcając do udziału w organizowanych warsztatach.

 

Ad. 7

Interpelacje złożył radny p M. Szymczak w sprawie rozpoczęcia prac nad zorganizowaniem gminnej komunikacji publicznej - załącznik 4 do protokołu. Dodatkowo zadał ustnie zapytanie w sprawie:

-projektu ul. Żabiej na Adamowie – projekt został ukończony, a kiedy można się spodziewać realizacji?

- pytanie do radnego powiatowego p. M. Miarzyńskiego w sprawie działki nad rzeką Wartą w Skrzydlowie.

Zapytanie złożył również radny p.J. Łapeta uzupełniając złożoną wcześniej interpelację kolegi radnego, a mianowicie jaką wizję swojej pracy przedstawia Przedsiębiorstwo PKS na podstawie problemu opóźnionych kursów autobusów wożących dzieci do szkoły. Z racji odwoływania sporej ilości kursów, jaką wizję pracy przedstawia PKS czy w stronę upadku czy dalszego funkcjonowania.

Przewodniczący poinformował, że będzie obecny Prezes PKS-u p. Artur Piekacz w godzinach 10.00-11.00, który odpowie na pytania.

Mieszkaniec Gminy p. W. Bruś – zapytanie czy Rada Gminy i Wójt zajęli się problemem zgłoszonym na zeszłej sesji odnośnie dystrybucji szkodliwych oparów? czy komisja problemowa oraz rewizyjne zajęła się tym tematem? należy sprawdzić czy materiały zostały zdeponowane to w którym miejscu, a te które nie zostały spalone należy odebrać mieszkańcom, którzy zamierzają to spalić.

Sołtys sołectwa Lipicze – p. Z. Woch wniosła o interwencję w GIODO w sprawie robionej nakładki na DK 91. Stary asfalt jest ściągany i służy jako recykling do wysypania, utwardzenia pobocza. Duży problem dla rowerzystów z uwagi na brak utwardzenia oraz dużych kolein.

 

Ad. 8

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2018 rok – zał. 5 do protokołu.

A. Koza – odczytała w/w projekt.

Głos zabrała p. E. Dąbrowska Skarbnik Gminy - zmiany w budżecie na 2018 rok zostały szczegółowo omówione na podstawie załączników do uchwały. Zmiany dotyczą zwiększenia na realizację projektów: „Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji” oraz „Podstawowa sprawa Wiedza” oraz zmiany w ramach wydatków z funduszu sołeckiego na sołectwie Adamów oraz Kuźnica.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – 12 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9a

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zaopiniowania podziału powiatu częstochowskiego na okręgi wyborcze i ustalenia ich granic, nadania numerów okręgom wyborczym i określenia liczby radnych wybieranych w okręgu wyborczym dla przeprowadzenia wyborów do Rady Powiatu Częstochowskiego.– zał. 6 do protokołu.

K. Wilkoszewski – odczytał projekt w/w uchwały.

Głos zabrała P. Sekretarz informując, że dokładnym omówieniem projektu zajmie się dr L. Smolarski członek Zarządu Powiatu Częstochowskiego, który od początku prowadzi tę sprawę. P. dr Leonard Smolarski wyjaśnił szczegółowo przyczynę zmiany okręgów wyborczych, jakim był wzrost liczby ludności w dotychczasowym okręgu wyborczym nr 7 obejmujących Gminy Janów, Lelów, Olsztyn. Skutkowało to zwiększeniem liczby mandatów z 3-4 liczby radnych wybieranych z okręgu. Liczba radnych w powiecie częstochowskim ustalona przez Wojewodę Śląskiego wynosi 25, zatem zachodzi konieczność zmniejszenia liczby wybieranych radnych w innym okręgu wyborczym. Uwzględniono zasadę stałości okręgów wyborczych, gdzie zasadnym jest dokonanie modyfikacji dotychczasowych granic w okręgach o najniższym współczynniku normy przedstawicielstwa. Propozycją zaakceptowaną przez komisarza wyborczego zostało połączenie Gminy Kłomnice z Gminą Kryszyna co dałoby 3 mandaty łącznie, natomiast Mykanów stanowiłby samodzielny okręg wyborczy z 3 mandatami. Łączenie dwóch lub więcej gmin w celu utworzenia okręgu wyborczego wymaga zasięgnięcia opinii rad tych gmin .Nadmieniono, że stanowisko rady w sprawie opinii projektu w/w uchwały nie jest wiążące dla Komisarza Wyborczego. W załączeniu mapa z wybranymi danymi dotyczącymi ustalenia okręgów i mandatów radnych w powiecie częstochowskim – zał. 7 do protokołu.

W następnej kolejności radny powiatowy p. L. Wiśniewski poddał pod wątpliwość dane, na których oparte są wyliczenia, a mianowicie różnica danych mieszkańców według GUSU a według Komisarza Wyborczego wynosiła 1000 mieszkańców na cały powiat, w tym różnica w gminie Kłomnice wynosi 100 osób. Dyskutowano w tym temacie. Głos zabrał p.L. Wiśniewski, p. J. Miarzyński, p. Przewodniczący A. Worwąg, p. J. Bławat, p. A. Wilk, mieszkaniec p. W. Rak. Ostatecznie zadecydowano, że wybory rozstrzygną o mandatach, kto na kogo zagłosuje.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 9 radnych.

- przeciw – 1 radnych

- wstrzymał się od głosu – 2 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9b

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Kłomnice na lata 2018-2022”. –  zał.7 do protokołu.

J. Łapeta – odczytał projekt w/w uchwały.

Głos zabrała Kierownik p. B. Lara informując, że uchwała dotyczy Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Kłomnice na lata 2018-2022, Musi być przyjęty na okres nie krótszy niż 5 lat. Program zawiera: prognozę wielkości i stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy, analizę potrzeb, plan remontów, planowaną sprzedaż lokali, zasady polityki czynszowej, zarządzanie lokalami, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej itp.

Posiedzenie opuścił radny W. Szymczyk.

W skład zasobu mieszkaniowego gminy wchodzi obecnie 14 lokali mieszkaniowych oraz 6 lokali socjalnych. W programie przyjęto, że do roku 2022 nie zamierzamy sprzedać mieszkań. Przygotowywane są 2 nowe mieszkania w Zawadzie dlatego w programie zaplanowano środki na ten cel. Przeprowadzono konsultacje społeczne na obszarze całej gminy, żadnych uwag nie zgłoszono.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 11 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad.  9c

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego na okres od dnia 1 września 2017r. do dnia 31 sierpnia 2019r.– zał.8 do protokołu.

A. Koza – odczytała projekt w/w uchwały.

Głos zabrał Kierownik ZEAS-u p. R. Gonera informując, że korekta w uchwale wynika z faktu, iż miejscowości Lipicze i Lipicze POM przyporządkowane zostały do obwodów szkół w Zawadzie i w Kłomnicach, co w ocenie Kuratorium Oświaty nie powinno mieć miejsca.

Uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 11 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

Wrócił radny p. W. Szymczyk.

Przywitanie Prezesa PKS p. A. Piekacza.

 

Ad.  9d

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół w Zawadzie w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Janusza Korczaka w Zawadzie – załącznik 9 do protokołu.

K. Wilkoszewski – odczytała projekt w/w uchwały.

Głos zabrał Kierownik ZEAS-u p. R. Gonera wyjaśniając, że ta uchwała jest konsekwencją poprzedniej uchwały. jest to uchwała deklaratoryjna, a tym samym staje się aktem założycielskim dla szkoły.

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 12 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9e

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć doradców zawodowych, logopedów, pedagogów, psychologów i terapeutów pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kłomnice – załącznik 10 do protokołu.

J. Łapeta  – odczytał projekt w/w uchwały.

Kierownik ZEAS-u p. R. Gonera omówił projekt uchwały. Poinformował, że zgodnie z  z art. 42 ust. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela organ prowadzący określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami dla stanowisk zajmowanych przez nauczycieli zatrudnionych w szkołach/przedszkolach, dla których nie określono pensum we wspomnianej ustawie. Obowiązujący wymiar wynosi 26 godzin tygodniowo dla pedagogów, logopedów, psychologów oraz doradców zawodowych i wynikał z obowiązującej dotychczas Uchwały Nr 177/XXII/2013 Rady Gminy Kłomnice z dnia 15 marca 2013r.

Przedkładany projekt stanowi realizacje zapisów w/w. art. 42, który otrzymał następujące brzmienie: „pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin.”

Do projektu uchwały więcej uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 12 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9f

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Kłomnice na lata 2018-2025 – załącznik 11 do protokołu.

A. Koza – odczytała projekt w/w uchwały.

Radny p. K. Wilkoszewski opuścił posiedzenie rady.

Kierownik GOPS p. A. Kubalska szczegółowo omówiła zmiany jakie dokonano w Strategii zgodnie z zaleceniami organu Nadzoru. Przeprowadzono konsultacje społeczne. Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 11 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 10

Pan Wójt na wstępie udzielił odpowiedzi na pytania, zapytania i interpelacje

- ul. Żabia Adamów – projekt jest na ukończeniu. Jak zostanie zakończony zostanie podjęta dyskusja oraz decyzja, jeśli środki finansowe na to pozwolą.

- interpelacja w sprawie komunikacji gminnej – p. Wójt zaapelował do przewodniczących komisji o zorganizowanie spotkania, gdyż blisko 2 miesiące temu członkowie komisji podjęli decyzję o zorganizowaniu spotkania z lokalnymi przewoźnikami oraz Prezesem PKS-u. Następnie p. Wójt wypowiedział się w temacie przerzucenia zadania transportu publicznego na gminy oraz wyraził swoją opinię w temacie dotacji do przewozów PKS przy obowiązywaniu ustawy o zamówieniach publicznych. Ważne jest, aby wypracować wspólne rozwiązanie, które będzie dogodne dla dzieci dojeżdżających do szkół oraz dla mieszkańców dojeżdżających do instytucji tj. GOPS.

- w sprawie składowania szkodliwych odpadów w OSP Konary – p. Wójt zapytał mieszkańca czy zgodnie z jego prośbą kontaktował się w tym temacie z Zarządem OSP w celu wyjaśnienia sprawy? Następnie p. W. Bruś w odpowiedzi poinformował, ze jest to problem społeczny.

Radny A. Wilk opuścił posiedzenie rady.

P. W. Bruś zadał zapytanie czy szkodliwe materiały zostały zdeponowane i gdzie, gdyż należy je zabrać mieszkańcom, którym zostały dane lub, którzy sami wzięli w celu spalenia? oraz kto zajmie się utylizacją, gdyż to musi zostać zabezpieczone. Czy komisje zajęły się tym tematem? Jeśli to nie będzie rozwiązane sprawa zostanie zgłoszona na zewnątrz.

Wójt wypowiedział się w temacie palenia materiałami szkodliwymi w piecach przez mieszkańców, następnie poinformował, że rzeczy pozyskiwane przez jednostki OSP z policji są wykorzystywane tylko przez druhów m.in. na ćwiczenia, na treningi.

Radny Wilk powrócił na posiedzenie rady.

Głos zabrał Przewodniczący informując, że informacja w sprawie pytań zostanie zawarta w protokole oraz prosi o wystosowanie przez Wójta konkretnej odpowiedzi, łącznie z wizją lokalną w terenie z obecnością mieszkańca p. W. Brusia w celu definitywnego rozstrzygnięcia tematu.

- recykling DK91- p. Wójt poinformował, że wystąpi z prośbą do GDKiA w Katowicach o utwardzenie tego recyklingu na poboczu.

W następnej kolejności p. Wójt Piotr Juszczyk przybliżył obecnym wydarzenia międzysesyjne – zał. 12 do protokołu.

Głos zabrała kierownik p. B. Lara wypowiadając się w temacie decyzji Wojewody Śląskiego w sprawie umorzenia postępowania nadzorczego dot. uchwały nr 307.XLI.2018 Rady Gminy Kłomnice z dnia 28 marca 2018r. w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kłomnice.

 

Ad. 11

Wolne wnioski i komunikaty.

Przewodniczący przekazał dwa pisma z dnia 07.05.2018r. mieszkańca p. J. Maksymiuka radnym oraz przekazał Wójtowi w celu udzielenia odpowiedzi na pytania w sprawie braku wdrożenia tzw. polityki pro rodzinnej oraz czy Gmina Kłomnice jest uczestnikiem rządowego programu „ Niepodległa”.

Następnie Przewodniczący serdecznie pogratulował sołtysowi p. S. Matuszczakowi za zostanie laureatem konkursu „ Sołtys Roku 2017r.” oraz poinformował, że rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się w Senacie RP 11 czerwca 2018 r.

Głos zabrał radny powiatu oraz członek Zarządu Powiatu p.  Jan Miarzyński. Na wstępie udzielił odpowiedzi w sprawie działek koło rzeki warty w Skrzydlowie – temat w trakcie u Wojewody. Kolejno poinformował, że powiat wiele razu składał pisma, wnioski, zapytania, aby cały odcinek drogi DK 91 został przebudowany wraz z budową ścieżek rowerowych i chodników dla pieszych. W rozmowie z Dyrektorem uzyskano odpowiedź, że odcinki nakładki Chorzenice-Michałów Rudnicki oraz Lipicze Zberezka zostały przyspieszone z racji dużego prawdopodobieństwa, że jedna nitka autostrady zostanie zamknięta pod koniec roku, co wiąże się ze zwiększeniem ruchu na DK91.

Radna p. W. Jędras opuściła posiedzenie rady.

Kolejnymi poruszonymi tematami było:

-rozstrzygnięcie przetargu na ul. Kolejowa w Rzerzęczycach – wygrała firma z Pruszkowa

- w trakcie uzgodnienia koncepcji mostu w Zawadzie – należy złagodzić zakręt, co wiąże się z wejściem na działki prywatne, Skarbu Państwa i gminne. Ze wstępnej rozmowy z właścicielem działek prywatnych, właściciel byłby w stanie je sprzedać

- wniosek na budowę drogi w Rzerzęczycach od dworca w kierunku szkoły i dworca – po 1 czerwca będzie wiadomo czy dostaniemy dofinansowanie.

- okręgi wyborcze w powiecie częstochowskim – różnica liczby mieszkańców z danych z GUS oraz danych od Komisarza Wyborczego na ten sam dzień 31.12.2017r. różnica w Gminie Kłomnice to ponad 147 mieszkańców – wyjaśnienia w sprawie,

Kolejno dyskutowano w sprawie ścieżki rowerowej przy DK 91.

Na zakończenie głos zabrał Pan Prezes PKS Częstochowa p. A. Piekacz, który wypowiedział się w sprawie aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa oraz o podjętych krokach w celu utrzymania firmy na rynku m.in. poprzez wycięcie nierentownych kursów. Następnie przedstawiono efekty rozmów z sąsiednimi gminami m. in. Blachownia, Konopiska. Prezes zaproponował, aby przy dopłacie 59 tys zł. PKS utrzyma najlepsze, rentowne kursy. Kolejno Prezes zauważył, że jako jedyne przedsiębiorstwo PKS nie jest dotowany przez zewnętrzne instytucje, jeśli gminy nie zgodzą się na dopłaty firma stanie się nierentowna.

W dalszej kolejności mieszkaniec gminy p. W. Rak dyskutował z Prezesem PKS m.in. o wynagrodzeniach dla kierowców, przywilejach dla grup uprzywilejowanych itp.

Zapytanie zadał radny  p. J. Łapeta czy jest jakaś wizja reorganizacji nierentownej firmy? Kursy są nieregularne, duże opóźnienia, czym to jest spowodowane – brakiem kadrowym, brakiem sprzętowym. P. J. Łapeta zwrócił uwagę złą jakość usług, a co jeśli gmina dopłaci a tej jakości nie będzie? Również zwrócił uwagę na system biletowy, który zakłamuje dane oraz przytoczył przykłady. Na zakończenie P. J. Łapeta dodał, że Wójta obowiązuje przetarg o zamówieniach publicznych czy jeśli Gmina rozpisze przetarg to Pan nie wystartuje bo nie ma taboru? Na terenie gminy nie ma transportu wewnętrznego. potrzeba połączeń m.in. Skrzydlów, Rzeki, Garnek – Kłomnice, a także do GOPS, który znajduje się w Zdrowej. Czy widzi Pan szansę na rozwój czy skończy się na sprzedaży majątku?

Odpowiedzi udzielił p. Prezes.

Przewodniczący poprosił, aby na dzień dzisiejszy zakończyć dyskusję i przenieść temat na komisje połączoną w celu wypracowania wspólnego stanowiska.

Prezes poprosił, aby przed wyznaczeniem terminu spotkania, aby najpierw gmina ustaliła jakich kursów potrzebuje i w jakich godzinach, co przyspieszy spotkanie.

Na zakończenie Przewodniczący zapytał przewodniczącego Komisji Rewizyjnej czy ustalił termin komisji? W odpowiedzi p. S. Jurczyk odpowiedział, ze na 29.05.2018r.

 

Ad. 12

Ponieważ nie było więcej spraw Przewodniczący podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XLII sesji Rady Gminy.

Integralną część do protokołu stanowi nagranie z XLII Sesji Rady Gminy, które jest dostępne w biurze Rady Gminy Kłomnice.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano: 

Adam Worwąg

Przewodniczący Rady Gminy

Kłomnice

Protokołowała:

 E. Wilk