artykuł nr 1

Zarządzenie nr 195/2017 Wójta Gminy Kłomnice z dnia 14.11.2017

OR.0050.195.2017

Zarządzenie  195 /2017
Wójta Gminy Kłomnice
z dnia 14.11.2017 roku
 
w sprawie zmiany Zarządzenia nr 145/2010 z dnia 31.12.2010r. ze zm. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki rachunkowości) w Urzędzie Gminy Kłomnice
 
Na podstawie art 10 ust 2 i art. 8 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości(t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 1047 ze zm.) i szczególnych ustaleń zawartych w art 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 2077 ze zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa , budżetów jednostek samorządu terytorialnego , jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej( t.j. Dz.U. z 2017r. poz 760 ze zm.)
 
zarządzam, co następuje:
 
W załączniku nr 3 „Wykaz kont dla budżetu Gminy Kłomnice” do zarządzenia 145/2010 Wójta Gminy Kłomnice z dnia 31.12.2010r. w sprawie wprowadzenia zasad ( polityki ) rachunkowości, wprowadza następujące zmiany:
 
1. Konto 134 i 260 zmienia się opis  w części dotyczącej prowadzenia ewidencji szczegółowej techniką ręczną. Skreśla się zapis techniką ręczną zastępując ten zapis techniką komputerową.
 
2. Konto 224 – „Rozrachunki budżetu”
Uzupełnia się opis do wyżej wymienionego konta o następujący zapis: Ewidencję szczegółową  do tego konta prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu należności i zobowiązań  według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów .
 
W załączniku nr 4 „Wykaz kont dla Urzędu Gminy”  wprowadza się zmiany dotyczące uzupełnienia opisu poszczególnych kont:
 
1. Konto 224 „Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich”
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji oraz zaliczek z tytułu płatności z budżetu środków europejskich według jednostek oraz przeznaczenia tych środków.
 
2. Konto 231 – „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”
Ewidencję szczegółową do konta 231 prowadzi się w formie imiennej ewidencji wynagrodzeń
poszczególnych pracowników oraz innych osób fizycznych otrzymujących wynagrodzenia z
uwzględnieniem wymogów ustawy o rachunkowości oraz przepisów ZUS i przepisów
podatkowych (program Płace).
 
3. Konto 240 – „Pozostałe rozrachunki”
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 umożliwia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
 
4. Konto 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 powinna zapewnić wyodrębnienie
przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego.
W zakresie podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetowych ewidencja szczegółowa jest prowadzona według zasad rachunkowości podatkowej, natomiast w zakresie podatków pobieranych przez inne organy ewidencję szczegółową stanowią sprawozdania o dochodach budżetowych sporządzane przez te organy.
 
5. Konto 851 – „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”
Ewidencja szczegółowa do konta 851 powinna pozwolić na wyodrębnienie:
1) stanu, zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
z podziałem według źródeł zwiększeń i kierunków zmniejszeń,
2) wysokości poniesionych kosztów i wysokości uzyskanych przychodów przez
poszczególne rodzaje działalności socjalnej.
 
W załączniku nr 4 „Wykaz kont dla Urzędu Gminy” przywraca się funkcjonowanie konta 640
 
1. Konto 640 – „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”
Konto 640 służy do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na
wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne).
Na koncie 640 nie księguje się kosztów inwestycyjnych księgowanych na koncie 080.
Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty poniesione w okresie sprawozdawczym,
a dotyczące przyszłych okresów oraz wydatki poniesione w okresie sprawozdawczym, na które utworzono w okresach poprzednich rezerwę
Na stronie Ma konta 640 ujmuje się utworzenie rezerwy na wydatki przyszłych okresów oraz
zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego kosztów poniesionych w okresach poprzednich Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 640 powinna umożliwić ustalenie wysokości tych kosztów, które podlegają rozliczeniu w czasie,
Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów (aktywa), saldo Ma – rezerwy na wydatki przyszłych okresów (pasywa).
 
§ 2 Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
 
 
§ 3 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.