artykuł nr 1

Protokół Nr XL.2018

XL sesja Rady Gminy Kłomnice odbyła się w dniu 06.02.2018r. w sali konferencyjnej Zespołu Gminnego Nr 2 Urzędu Gminy w Kłomnicach o godz. 9:00 do 10:33.

 

Przewodniczący Rady Gminy p. Adam Worwąg otworzył XL sesję Rady Gminy Kłomnice.

Przywitał wszystkich obecnych na sali radnych, Z-cę Wójta p. A. Śliwakowskiego, Sekretarz p. B. Mizera, Skarbnika p. E. Dąbrowską, radcę prawnego p. E. Recha, radnych powiatowych w osobie p. J. Miarzyńskiego, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników referatów, mieszkańców.

Ad. 2

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg oświadczył, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załącznik nr 1, 2, 3 do niniejszego protokołu. 

Radni – usprawiedliwiona nieobecność:

•   Andrzej Śpiewak

•   Jarosław Łapeta

Ad. 3

Przewodniczący Rady p. A. Worwąg poinformował, że radni otrzymali porządek obrad. Zapytał, czy są uwagi i propozycje zmian.

Propozycji do porządku obrad nie było.

Następnie nastąpiło głosowanie nad przyjęciem porządku obrad XL sesji .

Radni Gminy Kłomnice jednogłośnie 13 głosami „za” przyjęli porządek obrad.

Nastąpiło odczytanie porządku obrad:

1.   Otwarcie XL Sesji Rady Gminy.

2.   Stwierdzenie prawomocności obrad.

3.   Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

4.   Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

5.   Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

6.   Przyjęcie interpelacji i zapytań.

7.   Zmiana Budżetu Gminy na 2018 rok – uchwała.

8.   Zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2018-2027 – uchwała.

9.   Przyjęcie uchwał w sprawie:

a)   wspólnego wykonania z powiatem Częstochowskim dokumentacji technicznej na budowę chodnika wraz z odwodnieniem w ciągu drogi powiatowej nr 1034S w miejscowości Witkowice w rejonie skrzyżowania z DK 91, gmina Kłomnice.

b)   uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 Gminy Kłomnice.

c)   zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w 2018 roku.

d)   miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 549/6, położonej w obrębie Nieznanice w miejscowości Kłomnice, przy ulicy Zachodniej.

e)   zmieniająca uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

f) zatwierdzenie planu Pracy Komisji Rewizyjnej na I półrocze 2018 roku.

10. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działalności za II półrocze 2017 rok.

11. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane do Wójta Gminy oraz

informacja Wójta o działalności międzysesyjnej.

12. Wolne wnioski i komunikaty.

13. Zamknięcie obrad sesji. 

 

Ad. 5

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie:

1)   Wojciech Szymczyk

2)   Andrzej Wilk

3)   Kazimierz Wilkoszewski

 

Ad. 6

Interpelację złożyła radna p A. Koza w temacie w sprawie przeznaczenia środków z budżetu gminy na wykonanie nakładki asfaltowej ulicy Polnej w Rzekach Małych – zał. 4 do protokołu.

P. S. Jurczyk złożył zapytanie do radnego powiatu p. Jana Miarzyńskiego co z tą elektrownią wodną, co z tym piętrzeniem na rzece Warcie?  - poproszono o udzielenie odpowiedzi na koniec sesji.

Ostatni głos zabrał p. M. Szymczak w sprawie ul. Żabiej na Adamowie, informując, że mieszkańcy przeznaczyli 14 tys zł. na projekt i czy w tej sprawie coś się dzieje?

 

Ad. 4

Przewodniczący Rady przypomniał, że protokół z ostatniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i był wyłożony przed sesją. Każdy kto chciał mógł się z nim zapoznać. Poza tym jest zamieszczany w BIP Urzędu Gminy i zaproponował, by przyjąć go bez odczytywania.

- za takim przyjęciem głosowali wszyscy obecni radni.

 

Ad.7 

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2017 rok – zał. 5 do protokołu.

W. Szymczyk – odczytał w/w projekt.

Głos zabrała p. E. Dąbrowska Skarbnik Gminy - zmiany w budżecie na 2017 rok zostały szczegółowo omówione na podstawie załączników do uchwały. m.in zmniejszenie wolnych środków o 150 tys zł. zmniejszenie wydatków o kwotę 110 000 zł, zwiększenie dochodów 40000,00 zł dotacja na projekt OSA dla sołectwa Rzerzęczyce. Radny p. M. Szymczak zapytał co z wnioskiem radnych? czy środki pieniężne zostaną przesunięte?

W odpowiedzi p. Skarbnik poinformowała, że oficjalnie nie wpłynął wniosek Wójta o przesunięcie powyższych środków.

P. M. Szymczak zwrócił uwagę, że jest to wniosek 10 radnych, który miał być głosowany na sesji grudniowej, lecz ze względów organizacyjnych miał być poddany pod głosowanie na pierwszej sesji?

Głos w sprawie zabrała Sekretarz wyjaśniając, że zbyt pochopnie na komisjach przyznała rację p. A. Śpiewakowi w sprawie budżetu, gdyż jakichkolwiek zmian w budżecie może dokonać tylko i wyłącznie wójt oraz poinformowała, że w odpowiedzi jaką otrzymali treść zawiera wyjaśnienie, że te środki zostaną przekazane w II połowie 2018 rok jak już będzie wiadomo jakie są ostateczne oszczędności.

Przewodniczący Rady Gminy przypomniał zainteresowanym treść wniosku oraz odczytał odpowiedź jaka została udzielona radnym. P. S. Jurczyk poprosił, aby radczyni prawna  wyjaśniła nieścisłości związane ze zmianą budżetu.

Wyjaśnień udzieliła radczyni p. E. Recha m.in., aby wniosek przegłosować teraz na sesji. Wniosek następnie zostanie przekazany od rady na podstawie, którego Wójt zacznie przygotowywać projekt zmiany budżetu w odpowiednim czasie, czyli do wykazania np. oszczędności.

P. S. Jurczyk zaproponował, aby złożyć wniosek formalny o przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem.

Przewodniczący odczytał treść wniosku poddając go pod głosowanie – zał. nr 6 do protokołu.

Następnie poinformował, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad projektem uchwały, a następnie nad wnioskiem.

Głos zabrał radny p. A. Wilk informując, że radni na samym początku przegłosowali porządek obrad oraz, że to nie czas na wprowadzanie głosowania nad wnioskiem.

 

W pierwszej kolejności nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem w/w uchwały – 13 radnych

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

Przewodniczący poprosił o zabranie głosu p. E. Recha, czy można wprowadzić zmiany w porządku obrad.

P. E. Recha poinformowała, że tak można większością głosów ustawowego składy rady wprowadzić zmiany.

Głos zabrał radny p. S. Politański, aby przesunąć głosowanie nad wnioskiem do pkt. przedostatniego porządku „ Wolne wnioski i komunikaty” wtedy nie będzie problemu.

Ostatecznie Przewodniczący zadecydował, aby głosowanie nad wnioskiem zgłoszonym przez p. S. Jurczyka przesunąć do pkt. Wolne wnioski i komunikaty.

 

Ad. 8

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2018-2027 – zał. 8 do protokołu.

K. Wilkoszewski – odczytał projekt w/w uchwały.

Zmiany szczegółowo omówiła p. Skarbnik m. in. zmiana wydatków, przychodów oraz deficytu o 150 tys zł.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad  9a

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie wspólnego wykonania z powiatem Częstochowskim dokumentacji technicznej na budowę chodnika wraz z odwodnieniem w ciągu drogi powiatowej nr 1034S w miejscowości Witkowice w rejonie skrzyżowania z DK 91, gmina Kłomnice. – zał.9 do protokołu.

A. Wilk – odczytał projekt w/w uchwały.

Projekt uchwały omówiła Kierownik Inwestycji, Zamówień Publicznych i Infrastruktury p. M. Bąk.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad.  9b

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 Gminy Kłomnice. –  zał.10 do protokołu.

W. Szymczyk – odczytał projekt w/w uchwały.

Głos zabrała p. Sekretarz informując, że przyjęcie powyższego Programu zostało poprzedzone szkoleniami, spotkaniami z wykładowcami. W tym roku dużą rolę odgrywa profilaktyka. Kwota programu tak jak w roku ubiegłym wynosi 240 tys zł.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9c

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w 2018 roku.– zał.11 do protokołu.

K. Wilkoszewski – odczytał projekt w/w uchwały.

Kierownik referatu p. B. Lara poinformowała, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki dot. działań z programu Ograniczenia Niskiej emisji. Pożyczka ma na celu dofinansowanie do wymiany kotłów na kotły V klasy przez mieszkańców.

Do projektu uwag nie zgłoszono.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0

- wstrzymał się od głosu – 0 radny

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

Ad.  9d

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 549/6, położonej w obrębie Nieznanice w miejscowości Kłomnice, przy ulicy Zachodniej – załącznik 12 do protokołu.

A. Wilk – odczytał najważniejsze kwestie z projektu w/w uchwały ze względu na obszerną treść.

Kierownik Referatu p. B. Lara poinformowała, że zmiana dotyczy terenu przy ul. Zachodniej. Teren należy do spółki, która nabyła teren od gminy. W obecnym planie zagospodarowania przeznaczenie terenu to usługi sportowe. Inwestor zainwestował w teren na potrzeby inwestycji o funkcji produkcyjnej. Następnie p. B. Lara przybliżyła procedurę zmiany powyższego planu, do której zakończenia należy podjąć powyższą uchwałę.

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad. 9e

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego – załącznik 13 do protokołu.

W. Szymczyk  – odczytał projekt w/w uchwały.

Kierownik ZEAS p. R. Gonera poinformował, że w listopadzie głosowano nad uchwałami deklaratoryjnymi. Kuratorium w uchwałach znalazło nieścisłość, gdyż miejscowość Lipicze znajduje się w dwóch obwodach – Kłomnic oraz Zawady, dlatego kuratorium poprosiło o autopoprawkę zaistniałego błędu. Po konsultacjach z Nadzorem Prawnym ustalono, że należy zmienić całą procedurę od sieci szkół po zmianę uchwały deklaratoryjnej, stąd projekt uchwały.

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad.  9f

Przewodniczący p. A. Worwąg przeszedł do omawiania projektu w sprawie zatwierdzenia planu Pracy Komisji Rewizyjnej na I półrocze 2018 roku.– załącznik 14 do protokołu.

K. Wilkoszewski – odczytał projekt w/w uchwały.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. S. Jurczyk odczytał Plan Pracy Komisji Rewizyjnej.

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały:

- za przyjęciem – głosowało 13 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.

 

Ad.10

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działalności za II półrocze 2017 rok. – zał. 15 do protokołu.

Rada nie wniosła uwag.

 

Ad. 11

Z-ca Wójta poinformował, że odpowiedź na złożone interpelacje p. A. Kozy i p. M. Szymczaka spotkają się z odpowiedzią na piśmie. Również wyjaśnił problem z dofinansowaniem ul. Polną w Rzekach.  Z-ca Wójta przybliżył obecnym informację międzysesyjną z poszczególnych referatów– zał. 16 do protokołu.

 

Ad.  12

Wolne wnioski i komunikaty.

Przewodniczący na wstępie przekazał na ręce Wójta dwa wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz dwie informacje przygotowane dla radnych przez mieszkańca p. J. Maksymiuka.– zał. 17 i 18.

Następnie Przewodniczący odczytał treść wniosku 10 radnych  o przeznaczenie 150 tys zł pozyskanych oszczędności z oświetlenia na nakładki asfaltowe. Który zostanie po głosowaniu oficjalnie złożony na ręce Wójta. Następnie dyskutowano nad treścią wniosku m.in. p. A. Śliwakowski, p. A. Wilk, p. M. Bąk, p. M. Szymczak. Ostatecznie Przewodniczący poinformował, że wniosek oficjalnie został złożony i musi zostać poddany pod głosowanie.

Nastąpiło głosowanie nad złożonym wnioskiem o przesunięcie 150 tys. zł z oświetlenia ulicznego na naprawę dróg gminnych – nakładki asfaltowe.

- za przyjęciem – głosowało 10 radnych.

- przeciw – 0 radnych

- wstrzymał się od głosu – 3 radnych

 Wniosek został przegłosowany.

Kolejno głos zabrał p. J. Miarzyński, który poinformował p. S. Jurczyka, że w sprawie wcześniejszego pytania jest informowany na bieżąco przez p. L. Smolarskiego. w celu wyjaśnienia p. J. Miarzyński omówił aktualny stan sprawy. Dodatkowo poinformował, że na ostatniej sesji powiatu została podjęta uchwała o zabezpieczeniu przeciwpowodziowym, gdzie w pkt 10 został ujęty zapis, aby rozebrać wybudowany bez pozwolenia progu na rzece Warcie przed małą elektrownią wodną w Karczewicach, który stwarza zagrożenie powodziowe. Uchwała została wysłana do Wojewody pod, którego podlega Nadzór Budowlany, którego decyzje pozwalały na istnienie tamy. Powiat ma wystąpić do PGW Wody Polskie – RZGW  Poznań o wykonanie koncepcji zabezpieczenia powodziowego na granicy miasta do granicy powiatu. Następnie  radny powiatowy przybliżył sprawę budowy chodnika od kościoła w Witkowicach do DK9., gdzie aktualnie prowadzone są rozmowy z Dyrekcją GDKiA, aby przed decyzją o przebudowie DK91 przykryć rów i wykonać chodnik.

Kolejna planowana inwestycja powiatu to dokończenie ul. Kolejowej w Rzerzęczycach po wykonaniu kanalizacji sanitarnej. Powiat również planuje, aby wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na przebudowę ul. Skrzydlowskiej w Rzerzęczycach( od dworca do boiska). P. J. Miarzyński również wspomniał o prowadzonym scaleniu Zawada, Zberezka , Śliwaków. Także wspomniał o 29 wystąpieniach do Generalnej Dyrekcji w latach 2014-2019 w sprawie DK91 – plany na ten rok wybudować 2 sygnalizacje świetlne, chodniki z nawierzchnią oraz naprawa nawierzchni na odcinku Lipicze-Zberezka.

W odpowiedzi głos zabrał p. S. Jurczyk, który wyraził swoją opinie w sprawie małej elektrowni wodnej w Karczewicach, który poinformował, że dopiero po złożonej skardze do Sądu Administracyjnego postępowanie zostało zawieszone, a prawdopodobnie Wody Polskie wydadzą pozwolenie, gdzie na początku sprawy sytuacja była jasna i klarowna do załatwienia, tylko niechęć ze strony powiatu oraz brak znajomości przepisów doprowadził do obecnej sytuacji.

Głos w sprawie zabrała p. B. Mizera jako radna powiatu informując, że zgadza się ze zdaniem p. S. Jurczyka i w tym temacie złożyła interpelacje oraz podczas głosowania nad przyjęciem sprawozdania z zabezpieczenia przeciwpowodziowego razem z p. L. Wiśniewskim głosowali przeciw, gdyż byli zdania, że piętrzenie wody na rzece Warcie w Karczewicach zagraża bezpieczeństwu mieszkańców. Poinformowała, że jej zdaniem dziwny układ zapanował – milczenia w starostwie, a opieszałość w sprawie, którą p. S. Jurczyk wyraził wobec starostwa jest słuszna.

P. J. Miarzyński poprosił o przekazanie nagrania do starostwa z dzisiejszej Sesji.

Kierownik p. B. Lara poinformowała, że Gmina Kłomnice zgłosiła się do konkursu organizowanego przez PGNiG o wybudowanie Naukowego Placu Zabaw, który zostałby usytuowany w Nieznanicach przy Orliku oraz zachęcała do głosowania, gdyż Gmina ma dużą szansę wygrać, a szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej gminy oraz w Gazecie Kłomnickiej.

Kolejno głos zabrała Dyrektor SP w Konarach p. A. Gała, która wyjaśniła podwyższone koszty utrzymania szkoły m.in. wykupiony abonament Solid Security. Następnie wywiązała się dyskusja w sprawie konieczności posiadania ochrony Solid Security. Ostatecznie Przewodniczący zamknął dyskusję.

Na zakończenie głos zabrał mieszkaniec p. G. Bugaj, który złożył wniosek o udzielenie odpowiedzi w sprawie zasadzenia „tuj” przy ul. Częstochowskiej po remoncie. Gmina odpowiedziała, że decydują Katowice, a po zasięgnięciu opinii w Częstochowie uzyskał odpowiedź, że decyduje Wójt więc prosi o odpowiedź. Kolejną kwestią poruszoną przez mieszkańca był brak ścieżek rowerowych w części nowo wybudowanych chodników przy ul. Częstochowskiej, co powoduje utrudnienia w poruszaniu się rowerem po chodniku. Ostatnią sprawą zgłoszoną przez mieszkańca, aby grabić liście pod kasztanami, zrobić nowe nasadzenia oraz zmienić nazwę na ul. Kasztanową.

 

Ad.  13

Ponieważ nie było więcej spraw Przewodniczący podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XL sesji Rady Gminy.

Integralną część do protokołu stanowi nagranie z XL Sesji Rady Gminy, które jest dostępne w biurze Rady Gminy Kłomnice.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano: 

Przewodniczący Rady Gminy Kłomnice

Adam Worwąg

 

Protokołowała:

 E. Wilk