artykuł nr 1

Protokół Nr XXII/2013

Protokół Nr XXII/2013
z sesji Rady Gminy Kłomnice odbytej w dniu 15.03.2013 r.
 
Sesji przewodniczył p. Jarosław Łapeta – Przewodniczący Rady Gminy Kłomnice.
W sesji udział wzięło 14 radnych (1 radny nieobecny ).
XXII sesję Rady Gminy otworzył jej przewodniczący, powitał wszystkich przybyłych radnych, Wójta Gminy p. Adama Zająca wraz z pracownikami Urzędu Gminy, radnych powiatowych w osobach p. Lidii Burzyńskiej i p. Jana Miarzyńskiego, kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów, przedstawicieli Rad Sołeckich a w szczególności wyróżnionych stypendystów z terenu naszej gminy wraz z rodzicami i opiekunami a także wszystkich pozostałych mieszkańców, którzy zechcieli uczestniczyć w obradach.
Następnie przewodniczący stwierdził, że sesja jest prawomocna, ponieważ uczestniczy w niej 14 radnych, jeden radny nieobecny z przyczyn osobistych.
Zgodnie z Postanowieniem Nr 2/2013 przewodniczący odczytał porządek XXII sesji Rady Gminy, po czym zwrócił się z zapytaniem, czy są uwagi lub inne propozycje ?
Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał t.j.:
- jako pkt 10 b) – przyjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działka nr 549/8 w Nieznanicach,
- jako pkt.14 – uchwała w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z kompleksu boisk sportowych „Moje Boisko- ORLIK 2012” w Nieznanicach.
Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad XXII sesji wraz ze zgłoszonymi poprawkami przez Wójta Gminy:
- za przyjęciem – głosowali wszyscy radni, a przedstawiał się on następująco:
1. Otwarcie XXII sesji Rady Gminy i powitanie.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
5. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
6. Wręczenie stypendiów Wójta dla uczniów szczególnie uzdolnionych z Gminy Kłomnice.
7. Przyjęcie interpelacji i zapytań.
8. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice,
b) określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
c) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
d) określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,
e) terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
9. Uchwała w sprawie zaciągnięcia zobowiązania leasingowego na koparko-ładowarkę.
10. Korekta budżetu gminy na 2013 rok:
a) zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2013-2027,
b) wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działka nr 549/8 w Nieznanicach – uchwała.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kłomnice – uchwała.
12. Określenie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kłomnice- uchwała.
13. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2013-2017 „,
b) zatwierdzenia Gminnego programu wspierania rodziny na lata 2013-2015,
c) ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust.3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r – Karta Nauczyciela zatrudnionych w placówkach oświatowych funkcjonujących na terenie gminy Kłomnice,
d) wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.
14. Przyjęcie Regulaminu Korzystania z kompleksu boisk sportowych „Moje Boisko – ORLIK 2012 „ w Nieznanicach – uchwała.
15. Sprawozdania stałych komisji rady z działalności w roku 2012:
a) sprawozdanie Komisji Rewizyjnej,
b) sprawozdanie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów i promocji Gminy,
c) sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej,
d) sprawozdanie Komisji Oświaty, Zdrowia i Polityki Społecznej.
16. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane do Wójta Gminy oraz informacja Wójta o działalności międzysesyjnej.
17. Komunikaty, wolne wnioski.
18. Zamknięcie obrad sesji.
ad. pkt. 4
Przewodniczący poinformował, że protokół z ostatniej sesji był do wglądu w biurze Rady i był wyłożony na sali przed sesją. Każdy kto chciał mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualnie jakieś uwagi. Po przyjęciu go przez Radę jest publikowany w BIP Urzędu Gminy i zaproponował, by przyjąć go bez odczytywania.
Za takim przyjęciem – głosowali wszyscy radni.
ad.pkt.5
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie:
1)   Ciastek Janusz
2)   Gala Grzegorz
3)   Juszczyk Piotr.
ad. pkt. 6
Głos zabrał Wójt Gminy, który przypomniał że pierwsze stypendia były w 2008 roku i dotyczą dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionych, którzy promują naszą gminę na zewnątrz w różnych dziedzinach. Zostało zgłoszonych 17 wniosków przez szkoły, które zostały zaopiniowane przez Rady Rodziców, Dyrektorów danej szkoły.
Wójt razem z V-ce Wójt odczytywali kolejno nazwiska stypendystów, w jakich dziedzinach osiągnęli sukces i wręczali im dyplomy gratulując i życząc dalszych sukcesów.
Ogólnie przyznano 17 stypendiów dla uczniów ze szkół, ale na sesję przybyło 15 stypendystów j.n.:
- Z.S. w Kłomnicach – 4 uczniów,
- Z.S. w Rzerzęczycach – 4 uczniów,
- Z.S. w Zawadzie – 4 uczniów,
- Z.S. w Garnku – 1 uczeń,
- Z.S. w Konarach – 1 uczeń,
- Z.S. w Skrzydlowie – 1 uczeń.
Wójt jeszcze raz pogratulował uczniom i ich rodzicom, życząc dalszych sukcesów w pogłębianiu wiedzy i wygrywania w różnego rodzaju konkursach .
Na zakończenie jedna ze stypendystek zaśpiewała piosenkę, którą obecni na sali przyjęli wielkimi brawami.
Przewodniczący Rady podziękował stypendystom życząc im dalszych sukcesów, po czym ogłosił 5 min. przerwę.
ad. pkt. 7
Interpelacji na piśmie nie było.
Zapytania do Wójta Gminy zgłosili j.n.:
1)   radny Nalewajka A.- mieszkańcy wsi Przybyłów pytają, kiedy będzie u nich robiony
wodociąg. Pilnej naprawy wymaga ulica Leśna i Nowa w Chorzenicach.
2)   radny Wiśniewski L.- w imieniu swoim jak i radnego Politańskiego również pytamy o wodociąg w Przybyłowie, bo to zadanie jest przesuwane z roku na rok.
- stan dróg szczególnie ul. Ogrodowej w Rzerzęczycach po zimie jest nieprzejezdna, czy są podjęte już jakieś działania w temacie remontu ?
- prośba, by przy przetargu na remont dróg asfaltowych ująć zalanie szczelin na drogach pokanalizacyjnych, bo te nowe technologie jednak nie sprawdzają się i te łączenia należało by zalać.
 3) radny Ligocki M.- parę lat temu na Pustkowiu w Kłomnicach zakładano lampy na każdym słupie, później zdjęto i świeciła co druga. Dwie lampy dowieszono ale w lesie i na zakręcie brakuje jeszcze dwóch lamp , nawet gdyby była jedna,
- ul. Księża, nie ma jej ujętej w zadaniach drogowych, ale 200-300m jest konieczne, by była ona naprawiona i droga na Pustkowiu.
 4)Sołtys p. Śpiewak A.- oficjalnie złożyliśmy pismo w sprawie naprawy dróg, ale nie wiem czy w gminie jest gorsza droga niż ul. Ogrodowa w Rzerzęczycach . Zapraszam radnych, by zobaczyli tą drogę, bo jest nieprzejezdna. W złożonym piśmie wyszczególniliśmy, które drogi wymagają naprawy i prośba, by Rada przyjęła plan w sprawie doświetlenia ulic, w Rzerzęczycach są to: ul. Bagnista, Spacerowa, odcinki ul. Mstowskiej.
Następnie p. Śpiewak obecnym na sali sołtysom naszej gminy złożył życzenia z okazji Dnia Sołtysa.
Zwrócił się do Wójta Gminy z prośbą, by znalazł w budżecie gminy środki na zakup dla sołtysów kurtek (kamizelek) z napisem sołtys, by te osoby wyróżniały się chodząc po wsi a ludzie wiedzieli, kto do nich idzie .
5)   Sołtys wsi Nieznanice – zwróciła się z prośbą o naprawę ul. Polnej w Nieznanicach od strony ul. Sobieskiego, ponieważ są bardzo duże dziury.
6)   Sołtys wsi Adamów- również zgłosiła zły stan dróg po zimie: ul. Żabia, Rycerska i na Hubach boczne drogi.
7)   Sołtys wsi Chmielarze- kiedy będzie dokończona ulica na Chmielarzach, bo nie została skończona.
8)   Sołtys wsi Lipicze- są w Lipiczu ulice, gdzie firma śmieciowa zrezygnowała z wywozu śmieci ze względu na zły stan drogi i nie da się dojechać do posesji. Oświetlenie na ul. Żabiej jest złe, bo słup stoi w rowie i nie oświetla drogi.
9)   p. Dumański M.- jest podjęta decyzja o przeniesienie GOPS do Zdrowej. Jest to daleko i dla osób niepełnosprawnych będzie ten dojazd trudny, tym bardziej że nie ma tam komunikacji. Od 15 lat zasiedziała się u nas Policja i nic nie wskazuje na to, by się stąd wynieśli. Czy warto jest przenosić ten GOPS do Zdrowej i utrudniać życie tym, którzy będą musieli się tam udać a nie ma czym tam dojechać. Proszę jeszcze raz rozpatrzeć tą sprawę.
10) Więcej zapytań nie było.
ad. pkt.8a)
Juszczyk P. – odczytał projekt uchwały Nr 164/XXII/2013 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice.
 p. Łapeta J.- weszła w życie ustawa, która obliguje Rady Gmin do przyjęcia uchwał w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi, które wejdą w życie od 1 lipca 2013 roku. 10 gmin wspólnie opracowało w tym temacie stanowisko i są przygotowane projekty uchwał. Radni wielokrotnie dyskutowali nad tym tematem, były konsultacje społeczne, otwieram dyskusję.
p. Bąk W.- moje zaniepokojenie budzi jeden element t.j. system selektywnej zbiórki odpadów, dziś proponujemy wszystkich odpadów, jest to zaprzeczenie selektywnej zbiórki odpadami, a będziecie mieć sprawozdania z tej dziedziny. Jeden pojemnik ma być na odpady ulegające biodegradacji, czy jest opinia specjalisty w tej dziedzinie ?
p. Łapeta J.- dyskusje nad regulaminem były bardzo długo bo od listopada ubiegłego roku, później ukazały się poprawki zgłoszone przez radnych. Trzeba było rozważyć różne argumenty, bo 60 % ludzi ma w naszej gminie kosze. Ja nie znalazłem w internecie jak to segregować. Różne firmy robiły to różnie. Dlatego gminy zawarły porozumienie by wspólnie ustalić zasady. Ten regulamin być może nie jest doskonały, może po roku, czy dwóch będziemy w nim coś zmieniać i poprawiać. Nie wiem jak zachowają się firmy, ustawa nie wprowadziła nic rewelacyjnego.
Wójt- pada tu słowo –edukacja śmieciowa, my wiemy że dużo mieszkańców wogóle nie ma koszy. Przygotowujemy kampanię edukacyjną poprzez szkoły. Idea jest taka, że dzięki temu znikną śmieci w rowach, lasach i na obrzeżach wsi.
Odnośnie wypowiedzi p. Bąka, to każda gmina będzie miała punkt selektywnej zbiórki, u nas będą dwa – przy oczyszczalniach ścieków. Dlaczego nie worki, tylko pojemniki. Zapadła decyzja, że pojemniki bo w workach wiadomo co by było. W najbliższym czasie my wszyscy będziemy się uczyć.
p. Kępa R.- temat regulaminu i kolejnych uchwał jest sprawą bardzo ważną, bo od 1 lipca będzie się zmieniać ta gospodarka śmieciami. Moją wątpliwość budzi podstawa prawna, ponieważ mają być konsultacje społeczne, bo uchwała w tym temacie będzie dopiero dziś podjęta. Statuty sołeckie były uchylone ze względu na brak tej uchwały o konsultacjach społecznych. Czy wystarczająca jest do podjęcia tych uchwał, ważna uchwała o konsultacjach społecznych z organizacjami pozarządowymi ?
Wójt- wszystkie projekty uchwał zostały opracowane przez kancelarię prawną składającą się z byłych szefów Regionalnej Izby Obrachunkowej.
p. Łapeta J.- ta uchwała będzie dziś podjęta, ale te uchwały śmieciowe nie potrzebują tej uchwały, takie konsultacje się odbyły.
p. Bąk W.- ten system cofa nas do tyłu. Dziś złożę skargę na podjęcie tych uchwał, bo one prowadzą do dzikiej gospodarki odpadami.
Sołtys Śpiewak A.- obecnie osoby samotne mają podpisane umowy na okres 1 kwartału, chodzi tu o ludzi starszych, którzy nie produkują tyle śmieci. Czy Rada przewidziała, by takie osoby mogły dalej korzystać i oddawać śmieci co kwartał ?
Wójt- podobnie jak w innych sprawach takie rzeczy będą rozpatrywane indywidualnie, jest to cenna uwaga, będzie taka możliwość rozpatrzenia.
Śpiewak A.- czyli p. Wójt ujmie to w umowie z firmą, bo inaczej te osoby będą płacić za puste kosze.
Wójt- jest to możliwe do uszczegółowienia w umowie.
p. Burzyńska L.- ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca, będą to duże pieniądze i bicz finansowy na mieszkańców. Niepokoi mnie tylko egzekwowanie tej uchwały, bo jeśli 40% mieszkańców nie będzie płacić, czy my ci co płacą nie będziemy dźwigać bagażu za tych co nie płacą ? Do tej pory nie było egzekwowania, by kosze posiadali wszyscy. Miałam również zapytanie dotyczące koszy dla starszych, samotnych osób.
Wójt- podejmując pewne uchwały należy się liczyć z tym, że nie od wszystkich da się je egzekwować. Po to mamy straż gminną, by działała w takich sprawach. To nie jest podatek komorniczy. Z góry trzeba zakładać, że mieszkańcy zrozumieją tą sytuacje. Poczekajmy jak to wyjdzie, robiliśmy takie zestawienia ile jest gospodarstw jednoosobowych.
Wiśniewski L.- ta ustawa śmieciowa jest problemem dla nas jak i mieszkańców. Proszę wszystkich o zrozumienie, znajdą się osoby którym to nie odpowiada. Będziemy się wszyscy uczyć. Trzeba ludziom mówić o wypowiedzeniach firmom dotychczasowych umów. Jaka by ta decyzja nie była, będzie budziła kontrowersje ale my jako rada musimy ją przyjąć. Uwaga jedna, to to że tylko 60% ludzi ma kosze.
Ponieważ nie było więcej zapytań przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały:
- za przyjęciem – głosowało 13 radnych,
- przeciwnych – nie było,
- wstrzymał się od głosu – 1 radny.
Prowadzący sesję stwierdził, że w/w uchwała została przez Radę przyjęta – jak w załączeniu.
ad. pkt. 8b)
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 165/XXII/2013 w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów:
Wiśniewski L.- moja uwaga, by był zapis by odpady wielogabarytowe były zabierane dwa razy w roku a nie raz w roku.
Wójt- ustalone jest raz w roku, ale jest gminny punkt, jeśli ktoś będzie miał co do wywiezienia, to będzie miał gdzie. Będą to dodatkowe koszty.
Jeśli chodzi o odpady budowlane, to tylko małe ilości będą przyjmowane np. z remontu łazienki.
p. Łapeta J.- jeśli ktoś będzie chciał wcześniej odstawić, to będzie miał gdzie .
Śpiewak A.- czy Rada rozważyła sprawę, by firma częściej odbierała odpady ulegające biodegradacji, bo latem będzie smród i muchy ?
Wójt- obecnie też jest raz na 4 tygodnie. Każdą dodatkową usługę musimy zapłacić.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie w/w uchwały:
- za przyjęciem głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt. 8c)
Ciastek J. –odczytał projekt uchwały Nr 166/XXII/2013 w sprawie wyboru metody, ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (do projektu uchwały uwag nie wniesiono).
Nastąpiło głosowanie:
-za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt. 8d)
Juszczyk P. –odczytał projekt uchwały Nr 167/XXII/2013 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości;
Wójt poinformował, że mowa jest tu o zamieszkałych osobach w danym gospodarstwie a nie zameldowanych, chodzi o faktyczny pobyt. Na terenie jednej nieruchomości mogą być dwa różne gospodarstwa domowe, dwie różne rodziny, dlatego jest to wyszczególnione.
p. Burzyńska L.- jeśli w rodzinie jest student i 10 miesięcy nie zamieszkuje w domu lub np. przebywa za granicą, co wtedy ?
p. Bąk W.- czy można zmieniać deklarację, bo moja teściowa zimą zamieszkuje z nami, a latem wyjeżdża.
Wójt- deklaracje trzeba uzupełniać.
Śpiewak A.- czy do tej deklaracji nie należało by opracować dodatkowo dla tych osób samotnych ?
Wójt- ta deklaracja wskaże, czy jest jedna osoba czy więcej w gospodarstwie. Będzie rozpatrywane ewentualnie na wniosek podatnika, to będą indywidualne sprawy.
Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem w/w uchwały:
- za przyjęciem głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 168/XXII/2013 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wójt wnioskował o wprowadzenie małej korekty w projekcie t.j.
- zamiast pkt 4 wprowadzić zapis § 2 pkt 1, a § 2 jako pkt 2.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie w/w uchwały wraz z poprawką zgłoszoną przez Wójta:
- za przyjęciem głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie przez Radę – jak w załączeniu.
ad. pkt 9
Ciastek J. – odczytał projekt uchwały Nr 169/XXII/2013 w sprawie zaciągnięcia zobowiązania leasingowego na koparko-ładowarkę.
Przewodniczący nadmienił, że w naszej gminie jest dużo rowów do odtwarzania, do czyszczenia i zakup tej koparki jest zasadny.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 8 radnych,
- przeciwnych – było 2 radnych,
- wstrzymało się od głosu – 4 radnych.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta przez Radę – jak w załączeniu.
ad. pkt 10a)
Juszczyk P. –odczytał projekt uchwały Nr 170/XXII/2013 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 rok.
Przewodniczący nadmienił, że zmiany te były szczegółowo omawiane na posiedzeniu komisji.
Skarbnik poinformowała, że do pierwotnej wersji dopisany jest § 5 mówiący, że § 11pkt 5 uchwały budżetowej otrzymuje brzmienie „Udzielenia pożyczek do kwoty 65 000,- zł”.
Ligocki M.- mamy początek roku a już jest korekta budżetu. W budżecie była ujęta ul. Łąkowa w Kłomnicach, wniosek był złożony o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Ten wniosek nie przeszedł, ale może być jeszcze z rezerwy a już zdejmujemy 100 tys. zł.
Wójt- to, że jest zdjęte 100 tys. zł to o niczym nie świadczy, jeśli tylko będzie potwierdzenie, że będzie dotacja to przystąpimy do tego zadania.
- jeśli chodzi o te pożyczki, to są dla organizacji pozarządowych, później te pieniądze będą zwrócone do budżetu gminy.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 12 radnych,
- przeciwny – był 1 radny,
- wstrzymał się od głosu – 1 radny.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta – jak w załączeniu.
ad. pkt 10a)
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 171/XXII/2013 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2013-2027 (do projektu uchwały uwag nie zgłoszono)
Wójt poinformował, że w uchwale został uszczegółowiony § 4 pkt.2 i 3 w związku z wydanym Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 11 radnych,
- wstrzymał się – 1 radny
 (2 radnych było nieobecnych podczas głosowania ).
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta – jak w załączeniu.
ad. pkt 10b)
Ciastek J.- odczytał projekt uchwały Nr 172/XXII/2013 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działka nr 549/8 w Nieznanicach:
Wójt- dotyczy to działki obok boiska sportowego w Kłomnicach. Okazało się, że budynek p. Włodarek stoi na działce gminnej. Chodzi o to, by odsprzedać tą działkę p. Włodarek. Sąd orzekł, że te grunty warte są ok.20 tys. zł.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwala została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt 11
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 173/XXII/2013 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kłomnice”:
Wójt- borykamy się z przyjęciem planu zagospodarowania przestrzennego, który będzie miał wiele wad, bo nie spełnia wymagań mieszkańców. Dzięki zmianom w Studium będzie można wprowadzać zmiany w planie miejscowym.
Ligocki M.- mowa była, że to jest nowe studium a nie zmiany do studium.
Wójt- ja nie mówiłem o nowym studium tylko o wprowadzeniu zmian do istniejącego studium. Opracowany nowy plan zagospodarowania przestrzennego nie spełnia oczekiwań mieszkańców, jesteśmy zmuszeni urealnić to w studium, bo zablokujemy sobie rozwój gminy. Jest konieczność opracowania dwóch dokumentów, będzie to wymagało konsultacji społecznych.
Ligocki M.- odwlecze się przyjęcie planu zagospodarowania przestrzennego, czy znajdą się w nim zmiany ze studium ?
Wójt- nie, obecny plan został już opracowany i żadnych zmian w nim nie będzie. Nic tu nie blokujemy.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 12 radnych,
- wstrzymał się od głosu – 1 radny
Prowadzący sesje stwierdził, że Rada uchwałę przyjęła – jak w załączeniu.
ad. pkt. 12
Ciastek J. – odczytał projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kłomnice;
Łapeta J. – już raz była podejmowana taka uchwała, ale organ nadzoru nam ją uchylił, mamy ją poprawioną i miejmy nadzieje, że będzie ona zaakceptowana.
Radny Wiśniewski wniósł uwagę, że w § 6 pkt 5 powinno być „w składzie nie mniejszym „ zapisane „nie większym”,
radny Politański zwrócił uwagę na złą numerację w § 6.
Komisja Uchwał i Wniosków poprawiła zgłoszone usterki.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.13a)
Juszczyk P. – odczytał projekt uchwały Nr 175/XXII/2013 w sprawie przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2013-2017.
Przewodniczący poinformował, że projekt tej uchwały był omawiany na komisjach i poddał go pod głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt 13b)
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 176/XXII/2013 w sprawie zatwierdzenia Gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Kłomnice na lata 2013- 2015.
p. Łapeta nadmienił, że ta uchwała była również omawiana na komisjach.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt 13c)
Ciastek J.- odczytał projekt uchwały Nr 177/XXII/2013 w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust.3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r – Karta nauczyciela zatrudnionych w placówkach oświatowych funkcjonujących na terenie gminy Kłomnice:
p. Łapeta J.- proszę o wyjaśnienie, bo w I wersji była mowa o 24 godz. Czy przewiduje się redukcje tej kadry ?
V-ce Wójt – obowiązkowe pensum dla nauczyciela określa Karta Nauczyciela, ale są nauczyciele którym pensum ta karta nie reguluje. Poprzednia uchwała określała 20 godz., padła decyzja na komisjach, która została przegłosowana na 26 godz. Po komisjach i spotkaniu się z dyrektorami szkół padła propozycja, by to pensum było 26 godz. również dla nauczycieli, którzy prowadzą naukę z dziećmi głęboko upośledzonymi, ponieważ dyrektorom ułatwi to pracę. Myślę, że nie będzie redukcji, te 6 godzin będzie skierowane do dzieci, które wymagają pomocy, to nie będzie dodatkowo finansowane. Pełny etat będzie wynosił 26 godzin. Te dotychczasowe 2 godziny też będą obowiązywały, to dyrektor będzie regulował na co będą przeznaczone.
Łapeta J.- czyli będą pracować 28 godzin i 20 godzin.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowało 10 radnych,
przeciwny – był – 1 radny,
- wstrzymało się od głosu – 2 radnych.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta – jak w załączeniu.
ad. pkt. 13 d)
Juszczyk P. – odczytał projekt uchwały Nr 178/XXII/2013 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku (do projektu uchwały uwag nie było )
Wójt- dotyczy to 2014 roku, do końca września sołectwa opracują sobie zadania, jakie będą chciały realizować w ramach przyznanych im środków. Prośba, by przy zaplanowaniu sobie jakiegoś zadania brać pod uwagę projekt i rzeczywiste koszty zadania. Te środki są wydatkowane z budżetu gminy.
Radny Politański zwrócił się do sołtysów z prośbą, by przewidzieli w ramach tych środków zakup tablic zamkniętych do stałych, gminnych informacji.
Śpiewak A.- na pewno takie tablice by się przydały, ale nie ze środków funduszu sołeckiego, jeśli to z budżetu gminy.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad. pkt 14
Gala G.- odczytał projekt uchwały Nr 179/XXII/2013 w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z kompleksu boisk sportowych „Moje Boisko-ORLIK 2012 „ w Nieznanicach
 (do projektu uwag nie było).
Wójt poinformował, że taki sam regulamin był przyjmowany przez Radę dla Orlika w Rzerzęczycach.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.15
Sprawozdania z działalności stałych komisji Rady Gminy kolejno przedstawiali:
p. Nalewajka Andrzej – Z-ca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
p. Politański Sylwester – Przewodniczący komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Promocji Gminy,
p. Bruś Witold – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej,
p. Juszczyk Piotr – Przewodniczący komisji Oświaty, Zdrowia i Polityki Społecznej.
W/w sprawozdania stanowią załączniki do protokołu.
Do odczytanych sprawozdań uwag nie było.
Za ich przyjęciem głosowali wszyscy radni.
ad. pkt 16
Wójt odpowiedział na zadane wcześniej pytania j.n.:
- jeśli chodzi o wodociąg na Przybyłowie, to jest przetarg, był problem z przejściem pod torami, myślę że do wakacji będzie wykonany,
- stan dróg, mamy takie pieniądze jakie mamy w budżecie, część z tych środków jest na zrobienie odcinków dróg, my dokładamy się do remontów dróg powiatowych 50x50% i jesteśmy po przetargu na bieżące utrzymanie dróg. Obecnie ograniczamy się do zasypywania większych dziur, musimy jednak poczekać na odpowiednią pogodę.
- drogi pokanalizacyjne, nie do końca się zgadzam, były dyskusje w tym temacie ale połączenia są wykonane na innej technologii zamiast zalewania smołą, trzeba jednak poczekać na pogodę i wtedy się okaże.
- oświetlenie i dowieszanie lamp, za to się płaci. Nie możemy pozwolić, by co słup była lampa. My i tak dokładamy tych lamp. Oświetloną mamy gminę aż za bardzo. Musimy mieć też świadomość, że budżet jest taki jaki jest.
-Temat GOPS w Zdrowej i Komisariatu Policji, który obsługuje 5 gmin. Mamy potwierdzone przez Komendę Głowna Policji, że będzie budowany komisariat w Kłomnicach. Do Zdrowej planujemy przeniesienie GOPS, czekamy na dofinansowanie. Pracownicy będą mieli lepiej, kwestia dotarcia jest taka sama jak do Michałowa po artykuły żywnościowe. Busy też tam mogą jeździć, można to dograć.
- Oświetlenie na Pustkowiu, ul. Księża została zakwalifikowana do remontu przez Urząd Marszałkowski, myślę że uda się to wszystko dograć.
- Moja działalność to praca jako kierownika Urzędu, różne spotkania w dużej mierze dotyczące rozdania pieniędzy unijnych jakie planuje się na lata 2014-2020.
Dla naszej gminy na pierwszej pozycji jest dalsza rozbudowa kanalizacji w gminie, mając dwie oczyszczalnie i małą w Nieznanicach trzeba uznać, że będzie to priorytet.
Może trzeba będzie budować dodatkowy wodociąg, bo są za małe przekroje rur, potrzebny jest większy przepływ wody. Spotkania właśnie tych tematów dotyczyły. Było spotkanie również w sprawie dróg powiatowych.
Zarzuca mi się, że często nie ma mnie w Urzędzie, ale nawet z jednym podpisem musimy jeździć do Katowic.
- Biorę udział w spotkaniach OSP, ponieważ jest okres sprawozdawczy.
- Odbyło się 100-lecie OSP Kłomnice.
Wójt poinformował i zaprosił wszystkich na Wyścig Kolarski, który odbędzie się w naszej gminie w dniach 13-14 kwietnia.
Pytań do Wójta nie było.
Na sesję przybyła radna powiatowa p. Mizera Barbara, którą powitał przewodniczący Rady.
ad. pkt 17
Z okazji Dnia Sołtysa Przewodniczący Rady złożył wszystkim sołtysom życzenia, satysfakcji z pełnienia tej funkcji społecznej i dalszej pracy na rzecz społeczności lokalnej.
Następnie Przewodniczący poinformował, że jest pewne zagrożenie wpisania dróg powiatowych o dotacje na lata 2014-2020, a drogi te są w złym stanie. Trzeba poczynić starania, by te drogi do remontów ulokować.
Wójt życzył obecnym wszystkiego najlepszego z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.
Radny Powiatowy p. Miarzyński poinformował o działaniach Starostwa w sprawie dróg powiatowych jakie znajdują się na terenie naszej gminy m.in.;
- droga Bartkowice- Garnek, w środę będzie przetarg,
- w Karczewicach przerwano prace, bo droga będzie poszerzona i będzie kładziony asfalt i robiony chodnik o szer.2 m, będą asfaltowe wjazdy i utwardzenie rowów,
- Rzeki –Garnek, będzie remontowany chodnik asfaltowy, w Garnku będzie krawężnik zgodnie z projektem, frezowanie i nowa nawierzchnia, w Garnku II będzie wybierana ziemia (60cm) i kładziony podkład,
- Pacierzów w kierunku Kłomnic – będą robione pobocza tak jak wyjdzie z przetargu,
- przebudowa drogi Niwki- Mstów będzie ze środków zewnętrznych – 5 km tej drogi, mamy tu 5 mln. zł,
- w kwietniu i maju planuje się wycinkę 219 drzew,
- zostało zatwierdzone scalenie na Śliwakowie.
Powiat złożył 2 wnioski o dotacje, których zadaniami kluczowymi są drogi w tym również drogi powiatowe w naszej gminie, a samorządy złożyły 278 takich wniosków. Co nam się uda otrzymać, zobaczymy.
Radny Miarzyński poinformował również, że w całym regionie wprowadza się światłowód celem lepszego internetu. Jest to na wstępnym etapie, inżyniera nadzoru jeszcze nie ma, jest w drodze przetargu. Nie ma jeszcze dokumentacji.
Udało się podpisać z NFZ kontrakt na 3 lata dotyczący nocnej, świątecznej pomocy w Pogotowiu w Kłomnicach.
Łapeta J.- miejmy nadzieje, że te wszystkie zaplanowane zadania będą realizowane.
Sołtys Śpiewak zwrócił się z prośbą o podjęcie działań w temacie chodnika przy ul. Skrzydlowskiej oraz złym oznakowaniem wyjazdu z ul. Wolności w Rzerzęczycach przy dworcu PKP (droga powiatowa).
Głos zabrała radna powiatowa p. Mizera, która poinformował że składane są w powiecie interpelacje w sprawie remontów dróg i chodników. Odnośnie przeniesienia GOPS do budynku w Zdrowej oznajmiła, że nie była zwolenniczką tego przeniesienia i Rada Gminy jak i władze gminy powinny zająć się dowozem mieszkańców , bo GOPS to nie tylko wypłata zasiłków w jednym dniu a szeroki zakres świadczeń i pomocy, obawiam się, że ograniczy to odpowiednią współpracę podopiecznych z pracownikami tego ośrodka.
Ponieważ nie było więcej spraw Przewodniczący zamknął obrady XXII sesji życząc wszystkim obecnym pogodnych Świąt Wielkanocnych.