artykuł nr 1

Protokół Nr XVII/2012

 

Protokół Nr XVII/2012
z sesji Rady Gminy Kłomnice odbytej w dniu 12.09.2012r
 
Sesji przewodniczył p. Jarosław Łapeta – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli wszyscy radni (15 osób).
 
XVII sesję Rady Gminy otworzył jej Przewodniczący, powitał wszystkich przybyłych radnych, Wójta Gminy p. Adama Zająca wraz z pracownikami Urzędu Gminy, dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów, wszystkich przybyłych mieszkańców, którzy zechcieli uczestniczyć w obradach informując, że sesja jest prawomocna ponieważ biorą w niej udział wszyscy radni.
Następnie zgodnie z Postanowieniem Nr 5/2012 Przewodniczący odczytał porządek XVII sesji, po czym poinformował że w związku z pismem radnego o wycofanie wcześniej złożonej rezygnacji z członka Komisji Rewizyjnej proponuje wycofanie pkt. 10, 11a i b, które to punkty są z tym tematem związane.
Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie jako pkt.10: podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi Częstochowskiemu.
Więcej propozycji nie było.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad XVII sesji wraz z dwiema zgłoszonymi poprawkami:
- za przyjęciem głosowali wszyscy radni, a przedstawiał się on następująco:
1. Otwarcie XVII sesji Rady Gminy i powitanie.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
5. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
6. Przyjęcie interpelacji i zapytań.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a)   zmiany uchwały Nr 47/VII/2011 Rady Gminy Kłomnice z dnia 10 czerwca 2011r w sprawie ustalenia opłat za świadczenia dodatkowe udzielane przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kłomnice,
b)   przystąpienia Gminy Kłomnice do realizacji projektu w ramach Działania 9.1”Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty „Poddziałanie: 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej”,
c)   upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kłomnicach do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym,
d)   zmiany uchwały Nr 48/VII/2011 Rady Gminy Kłomnice z dnia 10 czerwca 2011r w sprawie ustalenia inkasentów podatków i opłat lokalnych oraz wynagrodzenia za inkaso,
e)   udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Częstochowskiemu.
8. Korekta budżetu gminy na 2012 rok – uchwała.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2012-2015.
10. Zmiana uchwały o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi Częstochowskiemu- podjęcie uchwały.
11. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane do Wójta Gminy oraz informacja Wójta o działalności międzysesyjnej.
12. Komunikaty, wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad sesji.
 
ad.pkt.4
Przewodniczący przypomniał, że protokół z ostatniej sesji był wyłożony w biurze Rady i przed sesją. Każdy kto chciał, mógł się z nim zapoznać. Po przyjęciu przez Radę jest on umieszczany w BIP Urzędu Gminy i zaproponował, by przyjąć go bez odczytania.
- za takim przyjęciem głosowali wszyscy radni.
ad.pkt.5
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie:
  1. Bruś Witold
  2. Ciastek Janusz
  3. Dumin Tadeusz
O głos poprosił radny Wiśniewski, który poinformował że z żalem mieszkańcy Kłomnic i gminy przyjęli wiadomość o śmierci Kol. Mariana Wójcika byłego nauczyciela szkoły w Zawadzie, członka tajnej organizacji nauczycieli w okresie okupacji, człowieka zaangażowanego w sprawy gminy, naszej ojczyzny i znanego wśród mieszkańców naszej gminy. Był to człowiek, który nie opuścił żadnej okazji by się spotkać z ludźmi i zaproponował, by pamięć o nim Rada Gminy uczciła minutą ciszy.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie minutą ciszy zmarłego Mariana Wójcika, co zebrani na sali uczynili.
Przewodniczący podziękował wszystkim i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
ad.pkt.6
Nikt z radnych nie złożył interpelacji na piśmie.
Zapytanie do Wójta skierował radny Ligocki j.n.:
- sprawa dotyczy ul. Sądowej, okolicy przedszkola. Kto ma dbać w dni targowe o porządek, bo rodzice z dziećmi nie mogą do tego przedszkola dojechać. Ogrodzenie przedszkola służy do zawieszania różnych rzeczy, którymi się handluje. Przed ogrodzeniem stoją worki z ziemniakami i innymi produktami. Nie wiem kto za to odpowiada, czy dyrektor przedszkola, czy p. Wójt, czy straż gminna ? Będzie zebranie i rodzice ten problem mają podnieść.
Więcej zapytań nie było.
ad.pkt.7a)
Bruś W.- odczytał projekt uchwały Nr 134/XVII/2012 w sprawie zmiany uchwały Nr 47/VII/2011 Rady Gminy Kłomnice z dnia 10 czerwca 2011r w sprawie ustalenia opłat za świadczenia dodatkowe udzielane przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kłomnice – do projektu uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący nadmienił, że projekt ten był omawiany na wspólnym posiedzeniu komisji.
Głos zabrała V-ce Wójt, która poinformowała że uchwała ta wiąże się z uruchomieniem dodatkowych dwóch oddziałów przedszkolnych w Rzekach Wielkich, które podlegają pod macierzystą jednostkę w Rzerzęczycach. Udało nam się pozyskać pieniądze z zewnątrz. Przez dwa lata mamy sfinansowane w ponad 90% funkcjonowanie tych dwóch oddziałów. Za te środki będziemy mogli doposażyć te oddziały m.in. w stoliki, krzesełka, materace i inny sprzęt. Ponadto można sfinansować wynagrodzenia za dodatkowe zajęcia takie jak muzyka, gimnastyka korekcyjna, logopedia, można sfinansować wyjazdy dzieci do teatru, kina, zajęcia taneczne. Pokryje się opłaty za dodatkowe zajęcia. Jest tu wielkie uznanie dla p. dyrektor przedszkola, bo powołała zespół, który opracował Program a zajął on trzecie miejsce. W ten sposób udało nam się zaoszczędzić środki z budżetu gminy.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.7b)
Ciastek J.- odczytał projekt uchwały Nr 135/XVII/2012 w sprawie przystąpienia Gminy Kłomnice do realizacji projektu w ramach Działania 9.1. „Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty „, Poddziałanie: 9.1.1” Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej” – do projektu uwag nie było.
Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała ta jest związana z Programem zgłoszenia o dofinansowanie z zewnątrz.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały – głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.7c)
Wójt- w momencie kiedy p. Mizera przeszła do MOPS w Częstochowie jej obowiązki pełniła p. Gała Katarzyna, która stwierdziła że nie jest w stanie pełnić tych obowiązków.
Na kierownika GOPS w Kłomnicach został powołany mgr inż. Zbigniew Wawrzyniak, którego Wójt przedstawił zebranym, nadmieniając że jest to osoba znana, ponieważ był Wójtem Gminy Mstów przez dwie kadencje i przyjął to stanowisko.
Przewodniczący Rady życzył nowo powołanemu Kierownikowi GOPS wiele sukcesów w swojej nowej pracy.
Nastąpiło głosowanie nad przyjęciem w/w uchwały:
- za przyjęciem głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.7d)
Przewodniczący- w ostatnim okresie zmarł sołtys Rzerzęczyc i 2 września było zebranie wiejskie, na którym sołtysem wsi Rzerzęczyce został wybrany p. Śpiewak Andrzej. Zebranie było rekordowe jeśli chodzi o frekwencję, bo uczestniczyło w nim prawie 300 wyborców.
Przewodniczący złożył p. Śpiewakowi gratulacje i życzył sukcesów w pracy społecznej.
Uchwała wyznacza nowo wybranego sołtysa na inkasenta podatków i opłat lokalnych.
Bruś W.- odczytał uchwałę Nr 137/XVII/2012 w sprawie: zmiany uchwały Nr 48/VII/2011 Rady Gminy Kłomnice z dnia 10 czerwca 2011 roku w sprawie ustalenia inkasentów podatków i opłat lokalnych oraz wynagrodzenia za inkaso – do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.7e)
Dumin T.- odczytał projekt uchwały Nr 138/XVII/2012 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Częstochowskiemu- do projektu uchwały uwag nie było.
Przewodniczący – ta uchwała była na sesjach już podejmowana, wycofywana a wynika to tylko z nastrojów w Starostwie. Ja będę głosował ostatni raz w sprawie tej uchwały i mam taką nadzieje, że na naszej sesji jest ona ostatni raz.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.8
Ciastek J.- odczytał projekt uchwały Nr 139/XVII/2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok – do projektu uchwały uwag nie było.
Przewodniczący poinformował, że korekta była omówiona na wspólnym posiedzeniu komisji.
Wójt nawiązał do pkt.4 uchwały dotyczącego sprawy sądowej z podwykonawcą budowy boiska Orlik w Rzerzęczycach. Firma zbankrutowała i zerwała umowę. Choć podwykonawca nie istniał w umowie, firma jednak odwołała się i prawdopodobnie gmina przegra tą sprawę. Wyrok sądu jest, czekamy na uzasadnienie. Nie jest ta sprawa jeszcze definitywnie zakończona ale sądy idą na korzyść podwykonawców. Jest to dla nas nauczka na przyszłość by w umowie zapisać czy będzie podwykonawca czy nie.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.9
Bruś W.- odczytał projekt uchwały Nr 140/XVII/2012 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kłomnice na lata 2012-2015 – do projektu uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący dodał, że projekt tej uchwały był omówiony na komisjach i jest ściśle związany z korektą budżetu, muszą być one spójne.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Prowadzący sesję stwierdził, że uchwałę Rada przyjęła jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.10
Ciastek J.- odczytał projekt uchwały Nr 141/XVII/2012 w sprawie zmiany uchwały o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi Częstochowskiemu – do projektu uwag nie było.
Wójt poinformował, że uchwała ta dotyczy zmiany nr drogi w związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie i dlatego musi być poprawiona.
Nastąpiło głosowanie:
- za przyjęciem w/w uchwały głosowali wszyscy radni.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie – jak w załączeniu.
ad.pkt.11
Odpowiedzi na zapytanie radnego Ligockiego udzielił Wójt i poinformował zebranych o swojej działalności międzysesyjnej j.n.:
- jeśli chodzi o handlujących przed przedszkolem, to nie dyrektor za to odpowiada. Musimy uruchomić straż gminną. Jest jeden pan, który zastawia swoim samochodem dojazd do przedszkola. W ten dzień trzeba dojeżdżać od ul. Targowej. Dopóki będziemy mieli w tym miejscu targowisko, nie możemy zabronić handlowania, choć nie można paraliżować dojazdu do przedszkola. Zaraz się tym zajmę.
- działalność międzysesyjna to, praca w Urzędzie, reprezentowanie gminy na zewnątrz.
- Byłem zaproszony do Bogatyni (jest na ten temat artykuł w naszej gazecie). Po powodzi, która ich nawiedziła nasza gmina przekazała 30 tys. zł. Przy następnej okazji zobaczymy film, co tam się działo. Bogatynia jako pierwsza w 2007roku, kiedy przeszła u nas trąba powietrzna udzieliła na wsparcia. Otrzymaliśmy w podziękowaniu statuetkę. Była to duża uroczystość z udziałem członków Rządu, byli wojewodowie, senatorzy.
- Jeździmy z p. Skarbnik do Katowic, by złożyć podpisy i to zajmuje nam prawie cały dzień. Choć są podpisy elektroniczne, musimy podpisywać różne dokumenty.
- Wójt poinformował, że w związku z obarczaniem samorządów przez Rząd dodatkowymi zadaniami nie przekazując na nie pieniędzy powstał Ogólnopolski Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, który przeprowadza akcję obywatelską i zbiera podpisy, a musi ich być 100tys., by projekt ustawy wszedł pod obrady sejmu. Wójt zwrócił się do wolontariuszy, radnych, sołtysów jeśli uznają to za zasadne, by włączyli się w akcję i zebrali podpisy. Wszystko opisane jest w ulotce wydanej przez w/w Komitet pod hasłem „Stawka większa niż 8 mld” i na stronie internetowej podanej na tej ulotce.
Projekt ustawy został oficjalnie zgłoszony do Marszałka Sejmu. 26, 27,09,2012r Wójt będzie uczestniczył w kongresie n.t. tych zmian do ustawy o finansach publicznych.
Wójt zwrócił się z prośbą do zebranych, by tym projektem ustawy zainteresowali się i zwrócili uwagę by Sejm, Rząd zanim przyjmą ustawę zastanowili się jakie będą tego skutki w rzeczywistości, tu u nas na dole, bo ktoś tworzy prawo nie zastanawiając się, co będzie dalej. Tak było z wprowadzeniem 23% VAT, bo my jako gmina niewiele możemy odzyskać. W tym roku np. możemy się jeszcze zadłużyć ale od 2014 roku ręce będziemy mieli zawiązane. Proszę o włączenie się do tej akcji. Podpisy na listach muszą być wiarygodne, bo są weryfikowane.
Radny Nalewajka zapytał Wójta o wyrównanie ul. Leśnej w Chorzenicach, które miał wykonać p. Gajda.
Wójt- nie wiem o tym , muszę zapytać i sprawdzę.
Więcej pytań do Wójta nie było.
ad.pkt.12
P. Kępa Robert korzystając z okazji bycia na sesji zaprosił wszystkich obecnych na Piknik Historyczny „Przywrócić pamięć”, który odbędzie się dnia 16 września b.r. od godz. 15,00 w Karczewicach (przy tablicy pamiątkowej ul. Wolności 58) organizowanego przez Stowarzyszenie Rodzin Katolickich i Fundację im. Edwarda, Jana, Józefiny Reszków (program w wydanej ulotce).
Sołtys Chorzenic poruszyła temat głośnych popisów motocyklistów na drogach po godzinie 20-tej.
Przewodniczący zasugerował, by takie sytuacje jako sołtys wsi zgłaszać na Policję lub do Straży Gminnej.
Przewodniczący Rady przypomniał sołtysom, by na zebraniach wiejskich jakie odbywają się w związku z podziałem funduszu sołeckiego przeanalizować projekty statutów, jakie sołtysi otrzymali i wnieść swoje propozycje w odpowiednich punkach m.in. ilość członków Rady Sołeckiej, min. ilość mieszkańców w II terminie, by zebranie było prawomocne. Przypomniał, że ogłoszenie o zebraniu musi być wywieszone 7 dni przed datą odbycia się tego zebrania. Wójt o terminie i miejscu zebrania powinien być zawiadomiony. Po zebraniu wszystkie dokumenty mają wpłynąć do biura Rady Gminy, bo wtedy można uznać że takie zebranie miało moc prawną.
Ponieważ nie było więcej spraw Przewodniczący zamknął obrady XVII sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono i podpisano:
 
Przewodniczący
Rady Gminy Kłomnice
Protokołowała: /-/J.Bieda mgr inż. Jarosław Łapeta