artykuł nr 1

Uchwała Nr 133/XX/08 Rady Gminy Kłomnice z dnia 10.10.2008r.

Uchwała Nr 133/XX/08
Rady Gminy Kłomnice
z dnia 10.10.2008r

 

w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy Kłomnice oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym tekst jednolity Dz.U.z 2001r Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami oraz art. 179 – 185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r o finansach publicznych /Dz.U. Nr 249, poz.2104 z późniejszymi zmianami /

 

Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

Ustala się następujący tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:

 

1.Projekt budżetu na każdy rok budżetowy opracowywany jest na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem:

1/zadań finansowanych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy,

2/wytycznych Wójta Gminy dla jednostek budżetowych i instytucji kultury w sprawie budżetu, wynikających z założeń polityki ekonomicznej Państwa w zakresie kształtowania się wielkości dotacji i subwencji stanowiących dochód budżetu gminy, poziomu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych,

3/stawek podatkowych i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy  z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,

4/prognozy cen w roku budżetowym,

5/przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy i planowane zmiany,

6/wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowany wzrost.

 

2.Projekt budżetu sporządza się:

1/dla dochodów budżetowych wg.źródeł i działów klasyfikacji budżetowej z podziałem na dochody bieżące i majątkowe,

2/dla wydatków budżetowych wg.zadań realizowanych przez jednostki organizacyjne w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z podziałem na bieżące i majątkowe.

 

3.Przy sporządzaniu projektu budżetu biorą udział:

 1/ Wójt Gminy

 2/ Z-ca Wójta Gminy

 3/ Skarbnik Gminy

 4/Sekretarz Gminy

 5/kierownicy referatów i samodzielni pracownicy samorządowi /dotyczy tych pracowników którzy planują i dysponują kwotami wymienionymi w dziale obsługiwanym przez nich/

 6/kierownicy jednostek organizacyjnych dotowanych przez gminę

 7/Radni Gminy Kłomnice,

 8/Sołtysi i Rady Sołeckie w zakresie potrzeb ich sołectw.

4.Propozycje do projektu budżetu przedkładają Skarbnikowi kierownicy referatów lub samodzielni pracownicy w zakresie jednostki Urzędu Gminy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych gminy po akceptacji przez Wójta i Z-cy Wójta w formie pisemnej z odpowiednim uzasadnieniem w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Radni, Rady Sołeckie i Sołtysi przedstawiają swoje potrzeby do 15 października.

 

5.Kierownik d/s inwestycji przedkłada po uzgodnieniu z Wójtem Gminy projekt przewidywanych do realizacji inwestycji i ewentualnie koryguje Wieloletni Program Inwestycyjny.

 

6.W oparciu o przedłożone materiały w terminie do 30 października Skarbnik Gminy dokonuje zestawienia proponowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu.

 

7.Planowane wydatki budżetowe muszą być zrównoważone planowanymi dochodami budżetowymi. W przypadku planowanego deficytu należy wskazać źródło jego sfinansowania.

 

8.Wójt Gminy dokonuje weryfikacji materiału określonego w pkt.6 i wydaje Zarządzenie w sprawie projektu uchwały budżetowej gminy.

 

9.Projekt budżetu opracowywany jest w formie uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały z wyszczególnieniem:

 

 1/prognozowanych dochodów gminy według źródeł i działów klasyfikacji w podziale na dochody bieżące i majątkowe,

 2/wydatków budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:

 a/wydatków bieżących, w tym w szczególności:

 - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

 - dotacji,

 - wydatków na obsługę długu gminy,

 - wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,

 b/wydatków majątkowych,

 3/źródeł pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

 4/przychodów i rozchodów budżetu gminy,

 5/wydatków związanych z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

 6/wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

 7/planów przychodów i kosztów gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,

 8/planów przychodów i wydatków funduszy celowych,

 9/limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,

 10/zakresu i kwoty dotacji przedmiotowych,

 11/dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami,

 12/dotacji,

 13/dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

 

10.Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego i prognozą łącznej kwoty długu.

 

11.W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

 

12.Jednostki wykonujące budżet opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych /pkt.11/, nie później jednak niż do 22 grudnia.

 

13.Komisje Rady w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy wypracowują wspólną opinię o projekcie budżetu.

 

14. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie istnieje obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania w celu zachowania zasady zbilansowania budżetu.

 

15.Wójt Gminy po rozpatrzeniu opinii o projekcie budżetu może zlecić wprowadzenie ewentualnych korekt do projektu uchwały budżetowej.

 

16.Po wprowadzeniu ewentualnych korekt Wójt przedkłada Radzie Gminy ostateczną wersję projektu uchwały budżetowej.

§ 2.

 

Ustala się rodzaje i szczegółowości materiałów towarzyszących projektowi budżetu.

 

1.Wójt Gminy opracowuje prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

2.Wójt Gminy opracowuje Informację o stanie mienia komunalnego zawierającą dane określone w art. 180 pkt.1-5 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 3.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§4.

 

Traci moc uchwała Nr 74/XIV/95 Rady Gminy Kłomnice z dnia 26.09.1995r w sprawie:

procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§5.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.